Original title:
Výchova ke zdraví v učebnicích a edukační realitě na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Health Education in School Books and Educational Reality at Primary School
Authors:
Jelínková, Veronika ; Marádová, Eva (advisor) ; Kovaříková, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Výchova ke zdraví v učebnicích a edukační realitě na 1. stupni ZŠ" se zabývá realizací výchovy ke zdraví na 1. stupni základních škol. Teoretická část diplomové práce se opírá o obsah výchovy ke zdraví v dosud využívaných kurikulárních dokumentech, dále jsou zde zmíněny aktuální platné právní normy upravující problematiku výchovy ke zdraví. Prostor je zde věnován učebnicím, které se při výuce těchto disciplín používají. Empirická část diplomové práce zkoumá postoj učitelů 1. stupně k realizaci výchovy ke zdraví. Zabývá se využíváním učebnic učiteli z 1. stupně základní školy pro realizaci cílů výchovy ke zdraví. Analyzuje aktuální vybrané učebnice prvouky a přírodovědy s ohledem na problematiku podpory a ochrany zdraví. Předkládá výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo odhalit současnou situaci ve využívání učebnic v rámci realizace cílů výchovy ke zdraví na vybraných školách.Thesis "Health Education in School Books and Educational Reality at Primary School" deals with the realization of Health Education at primary school. Theoretical part of diploma paper results from the content of Health Education in curricular documents, further there is stated up-to-date legislation which regulates this topic. Furthermore the most frequent school books with Health Education are described in this thesis. Practical part of the diploma paper includes the assessment of teachers' attitude on primary schools towards this topic. Thesis evaluates real use of school books by teachers in their effort to achieve the main objectives of Health Education. Further it analyses selected school books of general science considering the health support and protection. In conclusion the results of research work are sumarized in this thesis with the intention to reveal the curent situation in the application of school books and other school materials in the process of realization of Health Education in chosen schools.
Keywords:
"Health 21"; curricular documents; Health education; programme: Health promoting school; school books; "Zdraví 21"; kurikulární dokumenty; program: Škola podporující zdraví; učebnice; Výchova ke zdraví
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35130