Název:
Angažované drama všedního dne (Francouzské sociálně angažované drama přelomu 19. a 20. století)
Překlad názvu:
Engaged Drama of Everyday Life (Socially Engaged French Drama of the late 19th and 20th Century)
Autoři:
Vokáč, Tomáš ; Just, Vladimír (vedoucí práce) ; Christov, Petr (oponent) ; Kyloušek, Petr (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Mgr. Tomáš Vokáč Angažované drama všedního dne (Francouzské sociálně angažované drama přelomu 19. a 20. století) Disertační práce Abstrakt Práce popisuje zásadní ontologickou proměnu charakteru francouzského dramatu na přelomu 19. a 20. století a na základě analýzy příkladových dramat určuje sociálně angažovanou a společensko-kritickou tematiku, které je východiskem pro moderní francouzské drama 20. století. Práce definuje základní vývojovou linii společensky angažovaného dramatu, která začíná tvorbou naturalistických autorů Émila Zoly a bratrů Goncourtů, pokračuje v podobě dramatiky Henryho Becquea, odhaluje divadelní autory seskupené kolem Théâtre Libre André Antoinea, především dílo Jean Julliena a jeho teorii "živého divadla" a vyúsťuje v definici dramatu Eugèna Brieuxe, Françoise de Curela a částečně i Octava Mirbeaua. Jako pandán k této linii je pak popsán opačný charakter francouzského divadla a dramatu konce století. Práce nabízí srovnání s dobovým vlivem bulvárních a subvencovaných divadel, odkazuje k symbolistickému divadlu, k tvorbě pozdních parnasistů a detailněji popisuje drama veršovaného neoromantismu prezentované tvorbou Edmonda Rostanda, Jean Richepina a dílčím způsobem i Théodora de Banvillea. Zároveň práce zasazuje linii sociálně angažovaného dramatu do kontextů myšlenek moderny v...Mgr. Tomáš Vokáč Engaged Drama of Everyday Life (Socially Engaged French Drama of the late 19th and 20th Century) Abstract This thesis describes the fundamental ontological change in the character of the French drama of the 19th and 20th century which became the basis for the modern French drama of the 20th century. The thesis is based on the analysis of the selected plays with the focus on socially engaged and socio-critical themes. This thesis defines the basic line of development of the socially engaged drama that begins with the work of naturalistic writers Émile Zola and the Goncourt brothers, continues in the form of Henry Becque's playwrights and the authors grouped around Andre Antoine's Théâtre Libre, especially Jean Jullien and his theory of "live theatre", and results in the definition of Eugène Brieux's, François de Curel's and partly Octava Mirbeaua's drama. The opposite character of French theatre and drama at the turn of the 19th and 20th century is described as the counterpart to this line. The thesis provides comparison with the contemporary influences of commercial and subsidized theatres, refers to the symbolist theatre and to the work of late Parnassians. It also closely describes Neo- Romanticism Drama in verse represented by the works of Edmond Rostand, Jean Richepina and, partially,...
Klíčová slova:
"krutá hra"; "živé divadlo"; bulvární divadlo; divadelní průmysl; divadlo idejí; hra na tezi; každodennost; komerc; naturalistické drama; neoromantismus; realistické drama; sociálně angažované drama; společensko-kritické drama; veršované drama; všední den; "cruel play"; "live theatre"; a play on the idea; commercial theatre; commercialization; everyday life; naturalistic drama; neo-romanticism; realistic drama; socially engaged drama; socio-critical drama; the theatre of ideas; theatre industry; verse drama