Original title:
Odrazy myšlenek na podporu dětí s postižením v díle profesora Čády a jeho přesah do současné speciální pedagogiky
Translated title:
Reflections of ideas to support children with disabilities in the thesis of František Čáda and Its overlap with the current special education
Authors:
Požárová, Michaela ; Mužáková, Monika (advisor) ; Titzl, Boris (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je zjištění míry přínosu významné osobnosti profesora Františka Čády pro formování české speciální pedagogiky v kontextu 20. století s přesahem do současnosti. Snahou je na základě zpracovaných archivních materiálů ukázat osobní život Františka Čády, jeho veřejnou činnost a význam pro vývoj české speciální pedagogiky. Východisko práce tvoří materiály vzniklé z činnosti Františka Čády, korespondence, memoárová literatura, dějiny a dosavadní poznatky vydané literatury z oboru pedopsychologie. V neposlední řadě práce využívá i vzpomínek syna Františka Čády.Anotation The aim of thesis is to measure the contribution of prominent professor František Čáda for the formation of Czech special education in the context of 20th century to the present overlap. The effort is based on archival materials processed to show František Čáda personal life, his public activity and importance for the development of Czech special education. The basis of the work consists of materials arising from the activities of František Čáda, correspondence, memoir literature, history and current knowledge of the published literature from the field pedopsychologie. Finally, the thesis uses the memories of a son František Čáda.
Keywords:
care for children with special needs; inclusion; Prof. František Čáda; segregation; special education; inkluze; Prof. František Čáda; péče o děti se specifickými potřebami; segregace; speciální pedagogika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/51394