Název:
Historicko-geografická analýza dostupnosti Brna a Ostravy v období 1921-2020
Překlad názvu:
Historic - geographical analysis of accesibility in Brno and Ostrava in 1920 - 2020
Autoři:
Častulík, Jonáš ; Hudeček, Tomáš (vedoucí práce) ; Hofman, Petr (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je zaměřená na porovnání časové dostupnosti železniční a individuální automobilové dopravy v Brně a Ostravě mezi lety 1918-2020 a také jejich srovnání s Prahou. V úvodu je provedena rešerše témat týkajících se analýzy dostupnosti a metody její vizualizace. S tím souvisí i vysvětlení pojmů dostupnost, GIS a síťová analýza. Součástí této kapitoly je i historická část, zabývající se vývojem železniční a silniční sítě na území České republiky. Další kapitola je zaměřená na metodiku zpracování dat a tvorby modelu časové dostupnosti. Nejdůležitější částí práce je kapitola výstupy a zhodnocení, ve které jsou porovnávány změny využití železniční a individuální automobilové dopravy během stoletého vývoje mezi lety 1921-2020 v Brně a Ostravě. Výsledky v těchto městech jsou také srovnávány mezi sebou a Prahou. Poslední kapitolou je diskuze, v té je rozebírána srovnávací analýza obou dopravních módů a jejich výhodnost. Pro potřeby porovnání a vyhodnocení byly vytvořeny izochronické mapy dostupností a jejich změn. Také byl vytvořen index dostupnosti a grafy znázorňující její vývoj.The aim of this bachelor thesis is to compare time accessibility of railway and individual automobile traffic in Brno and Ostrava in 1918-2020 and to compare both cities with Prague. Analysis of traffic time accessibility and its visualization methods are described and construed in literature review (containing explanation of terms such as availability, GIS and network analysis). Historical development of Czech road and railway network is also included in this part. Following chapter is dedicated to methodology of data collection and creation of time accessibility map. The comparison of changes in utilization of railway and individual automobile traffic in Brno and Ostrava during hundred year development from 1921 to 2020 is the main purpose of the thesis. The results are confronted between these two cities and Prague. The comparative analysis of both means of transportation and their expediency are construed in discussions. For comparison and evaluation of traffic development in this study, isochronal maps of accessibility and its changes were created. An index of accessibility and plots of its progress during studied time periods were added.
Klíčová slova:
dostupnost; individuální automobilová doprava; síťová analýza; ţeleznice; accessibility; individual automobile traffic; network analysis; railway