Original title:
Role interaktivních počítačových her při osvojování anglické slovní zásoby
Translated title:
Role of interactive computer word games in English vocabulary acquisition
Authors:
Banáková, Lucia ; Matuchová, Klára (advisor) ; Červinková Poesová, Kristýna (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This bachelor thesis examines the possibilities that computer assisted language learning (CALL) games might provide to learners of English as a second or foreign language in vocabulary learning. Since the prominent focus is on the practical part, only a limited selection of relevant theories and concepts about vocabulary learning and CALL technologies in general is provided in the theoretical part. The practical part introduces an originally designed and programmed CALL vocabulary game and audits its functionality and helpfulness in vocabulary learning process of high school English as second language students through an experiment and a questionnaire survey. The results are analyzed in the last chapter and improvements and further extensions to the game are proposed.Tato bakalářská práce zkoumá možnosti, které nabízí počítačové výukové hry studentům angličtiny jako cizího jazyka v problematice učení slovní zásoby. Vzhledem k tomu, že důraz práce je kladený na praktickou část, skládá se teoretická část z omezeného výběru relevantních teorií a konceptů v oblasti osvojování slovní zásoby a počítačových výukových technologií. Praktická část představuje původní autorsky navrženou a naprogramovanou počítačovou výukovou hru na rozšiřování slovní zásoby a následně prověřuje její funkčnost a nápomocnost prostřednictvím experimentu a dotazníkového šetření mezi středoškolskými studenty angličtiny. Poslední kapitola nabízí analýzu výsledků výzkumu a navrhuje možné vylepšení a rozšíření představené hry do budoucnosti.
Keywords:
Computer Assisted Language Learning (CALL); Vocabulary Learning; Word Games; slovní hry; učení jazyka za pomoci počítače; učení slovní zásoby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/49863