Název:
1973 - 1982 Divadlo DRAK a počátky společenské emancipace českého loutkářství (Vrcholné inscenace Josefa Krofty)
Překlad názvu:
1973 - 1982 DRAK Theatre and origins of the social emancipation in Czech puppet theatre (The best performances of Josef Krofta)
Autoři:
Kotisová, Sandra ; Pavlovský, Petr (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce poukazuje na počátky zrovnoprávnění a plného společenského uznávání loutkářství v rámci českého divadelnictví v letech 1973 až 1982. Práce se zabývá historií východočeského divadla DRAK v Hradci Králové od jeho založení, příchodem režiséra Josefa Krofty, pražskou stagionou DRAKu v roce 1977, počátky zahraničních zájezdů, pohledem na DRAK v kontextu totality a nastiňuje Kroftův režijní princip a tím pohled na poetiku divadla DRAK v průběhu deseti let. Větší prostor je věnován rekonstrukci vybraných vrcholných dobových inscenací divadla DRAK v režiích Josefa Krofty, protože právě na nich lze pozorovat začátek společenské emancipace českého loutkového divadla.This diploma thesis remarks on the beginning of the equality of rights and the complete social recognition of the puppetry in Czech theatres in the years 1973 - 1982. The thesis deals with the history of the East Bohemian theatre DRAK in Hradec Kralove from its foundation, it describes the arrival of the director Josef Krofta, Prague's performances of DRAK in 1977, the first tours abroad, it observes DRAK in the context of totality, it outlines Krofta's directorial principles and the perspective of the DRAK's Theatre poetics within a decade. Significant attention is dedicated to the reconstruction of the top chosen period plays from the DRAK Theatre, directed by Josef Krofta, because these plays reflect the best the emancipation of the Czech puppet theatre.
Klíčová slova:
divadelní poetika; Divadlo DRAK; Divadlo Spejbla a Hurvínka; F.Vítek; inscenace; J.Dvořák; J.Krofta; J.Vyšohlíd; loutkářská režie; normalizace; odkrytí herci; P.Kalfus; P.Matásek; pražská stagiona 1977; totalitní režim; zahraniční zájezdy; živáčkové; DRAK Theatre; F.Vítek; J.Dvořák; J.Krofta; J.Vyšohlíd; normalization; P.Kalfus; P.Matásek; play; Prague's performances; puppetry direction; Spejbl and Hurvinek's Theatre; theatre's poetics; tours abroad; uncovered actors