Original title:
Varhanní doprovázení liturgie mše svaté a nové liturgické písně
Translated title:
Organ Accompaniment of Massliturgy and New Liturgical Songs
Authors:
Náměstek, Vít ; Stříteská, Leona (advisor) ; Nedělka, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] K DIPLOMOVÉ PRÁCI "VARHANNÍ DOPROVÁZENÍ LITURGIE MŠE SVATÉ A NOVÉ LITURGICKÉ PÍSNĚ" Vít Náměstek PedF UK Tato diplomová práce je snahou o zduchovnění služby varhanního doprovázení mešní liturgie. Tuto službu představuje jako poslání směřující ke specifickému druhu hlásání evangelia. Ozřejmuje její spirituální aspekty na platformě teologického výkladu, a to nejprve liturgie samotné, a následně významu liturgické hudby. Liturgická hudba je zde vyzdvižena jako integrální podstatná součást bohoslužebného obřadu. Je zdůrazněn její vertikální směr jako umění sakrálního. V praktické části práce je v hrubších rysech uveden popis doprovodu všech konkrétních částí mše tak, aby z něho vysvítal žádoucí charakter liturgické varhanní hry. Tento popis pak zohledňuje rozdílnost způsobů hry v závislosti na liturgickém období a na stupni liturgické významnosti dne. Tvůrčí část práce přináší 3 nové bohoslužebné písně. U každé z nich je představen nápěv a text, návrh harmonisace a hudebně-teologická analýza, u třetí pak písně je navíc připojena sborová sazba jako varianta pro provádění písně smíšeným sborem a capella. Hudebně-teologické analýzy zde osvětlují přímé propojení melodické a harmonické výstavby s výstavbou textovou. Zároveň jsou teologickou apologií správnosti významu textů, a to jak samých o sobě, tak i v...TO THESIS "THE ORGAN ACCOMPANIMENT OF MASSLITURGY AND NEW LITURGICAL SONGS" Vít Náměstek PedF UK This thesis is going to pursue a task of the right modes of organ accompaniment of massliturgy. It describes the desirable style and character of accompaniment component parts of ceremony to make the organ play not to be for itself only, but to let it become the thing, that it schould be: The organ play has to create an organic complex with the liturgy. The work makes the direction of the play concrete and accent the sensitivity not only for pure substance of the holy mass, but also depending on liturgical day and season. It is focus on the main prelude and main postlude, on perticular preludes, postludes and interludes during the ceremony, and on accompaniments of the responses, acclamations and also solo celebrant's singing - that means on the parts, which aren't mostly mentioned in publications of organ accompaniment. The creative part of the work includes 3 new songs for worship: their tunes and lyrics , harmonization and music-theological analysis.
Keywords:
accompaniment; liturgy; mass; organ; song; doprovod; liturgie; mše; píseň; varhany
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/49352