Název:
Snahy učitelů o sociální výchovu a sociální práci v období první republiky
Překlad názvu:
Teacher's Efforts at Social Education and Social Work during Czechoslovakia's First Republic
Autoři:
Kadlecová, Anna ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Kasper, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá školstvím v období první republiky v Československu. Konkrétně se zaměřuje na učitele pokusných škol, kteří se věnovali sociální výchově a sociální práci s dětmi a rodinami. Činnost těchto učitelů je v práci popsána a zhodnocena. První část práce se zabývá příčinami snah učitelů o sociální výchovu a sociální práci. Pojednává o hospodářské a sociální situaci rodin s dětmi v období první republiky, o státní sociální politice a péči o sociálně slabé rodiny a děti. Dále se zabývá životní úrovní dětí tak, jak byla zachycena dobovými výzkumy a kořeny sociálně výchovných snah našich prvorepublikových učitelů. Zaměřuje se na osobnosti a myšlenkové směry, které mohly ovlivnit učitele a směrovat jejich úsilí k sociálním aspektům výchovy. Druhá část práce pojednává již o konkrétních učitelích a o jejich snahách o sociální výchovu a sociální práci. Předmětem zájmu předkládané práce je činnost Boženy Hrejsové, Františka Bakuleho, Eduarda Štorcha, učitelů Kladenské volné školy práce, učitelů Jaroslava Sedláka a Karla Žitného z Pokusné pracovní školy v Holešovicích, učitelů Domu dětství v Horním Krnsku a sociálního pedagoga Přemysla Pittra.This diploma thesis deals with the system of education during the period of the First Republic in Czechoslovakia. It focuses on teachers at experimental schools who specialized in social training and education with regards to social work orientated to children and the families they come from. Numerous activities of the teachers in question are described and then evaluated. In the first part of the thesis the author analyzes the teachers'approach to social training and social work in general. Firstly, the work includes a description of the economic situation and the social status of families with children during the First Republic; secondly, it deals with the state social policies regarding poor families and their children. It presents both the facts on the standard of living found in the research surveys and the origins of the educational initiatives of the Czech teachers of that time. It also takes into account the intellectual sources that could influence them and direct them more to the social aspects of the educational process. In the second part of the thesis the author presents the individual personalities of the teachers and their initiatives in social work such as: Božena Hrejsová, František Bakule, Eduard Štorch, and the teachers of Kladenská volná škola práce (Kladno Liberal School of Work), and...
Klíčová slova:
pokusné školy; první republika; sociální práce; sociální výchova; Československo; Czechoslovakia; experimental schools; social education; social work; the First Republic