Original title:
Didaktické přístupy k výuce ochrany přírody v České republice
Translated title:
Didactic approaches in teaching the preservation of nature in the Czech Republic
Authors:
Sulková, Květa ; Hanel, Lubomír (advisor) ; Andreska, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma "Didaktické přístupy k výuce ochrany přírody v České republice" se zabývá v teoretické části výběrem hlavních právních norem, týkajících se ochrany přírody a krajiny s důrazem na zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Dále jsou zde uvedeny kurikulární dokumenty, jejich struktura a implementace ochrany přírody do těchto dokumentů. Zvláštní pozornost je věnována problematice školních učebnic. Diskutovány jsou vlastnosti učebnic, jejich vznik a současný výzkum. Je uvedena analýza učebnic přírodopisu a biologie s ohledem na zpracování tématu ochrany přírody České republiky. Vybrané učebnice byly zkoumány formou obsahové analýzy s ohledem na zpracování tématu ochrany přírody České republiky. Pomocí 8 zvolených parametrů byly hodnoceny učebnice, ve kterých se dané téma vyskytuje.V závěru práce je zpracováno dotazníkové šetření provedené na žácích pražských gymnázií. Prezentované výsledky vypovídají o představách studentů o ochraně přírody České republiky, jejich znalosti tohoto tématu a dále o rozdílech mezi prvními ročníky čtyřletých gymnázií (nebo odpovídajících ročníků osmiletých gymnázií) a maturitních ročníků. Z výsledků dotazníkového šetření jsou dále odvozeny didaktické přístupy k výuce ochrany přírody v České republice na gymnáziích.Thesis "Didactic approaches in teaching the preservation of nature in the Czech Republic" consist of five major chapters. The fourth chapter introduces important legal standards relating to conservation and landscape protection with emphasis on Law 114/92 Coll.,on Nature and Landscape. The fifth chapter deals with curricula documents, their structure and implementation of nature protection in these documents. The sixth chapter provides insight into the issue of school textbooks. The subject of iscussion are textbooks properties, their genesis and current research. In the seventh chapter the analysis of natural history and biology textbooks is introduced with regard to processing the topic of conservation in the Czech Republic. These textbooks were examined through content analysis with regards to the topic of conservation in the Czech Republic. Eight selected parameters were used for evaluating those textbooks that contain the above topic. In the last chapter a survey carried out on students of Prague high schools is processed. The presented results indicate the students' acquuaintance with conservation in the Czech Republic, their knowledge of the topic, and also the differences between the first- and fourth-graders. From the results of the survey some didactic approaches are derived for teaching...
Keywords:
didactic approaches; nature conservation; didaktické přístupy; ochrana přírody
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48647