Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Výchova k hodnotám ve vztahu k občanské společnosti. Případová studie žáků a učitelů 2. stupně vybrané základní školy
Original title:
Výchova k hodnotám ve vztahu k občanské společnosti. Případová studie žáků a učitelů 2. stupně vybrané základní školy
Translated title:
Moral Education in Relation to Civil Society. Case Study of Students and Teachers at Chosen Primary School
Authors:
Krausová, Veronika ; Moree, Dana (advisor) ; Skovajsa, Marek (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce je pokusem o pohled na školu jako na místo, ve kterém se děti učí hodnotám spojenými s občanskou společností. Pokouší se zodpovědět otázku ,,Jak mohou školy při-pravit studenty k participaci v občanské společnosti zejména s ohledem na oblast hodnot?" a to prostřednictvím studia literatury týkající se této problematiky a provedením případové studie na vybrané základní škole. Design výzkumu vychází ze studie Klaassena a Huwae (2006), která byla v minulých letech provedena na holandských základních školách. V českém prostředí však podobná studie zatím chybí, cílem této diplomové práce by tak mělo být poskytnutí základních informací o této problematice v českém prostředí.The main aim of this thesis is to look at school as a place where children learn values con-nected with civil society. It tries to answer the question "How can schools prepare their students for participation in civil society with regard to values". This answer will be an-swered by studying of literature focused on this issue and by a research at chosen elemen-tary school. Design of research is taken from study of Klaassen and Huwae (2006) which has been done recently at Netherland elementary schools. There is no study like that in the Czech Republic and this thesis should bring basic information about this issue.
Keywords:
civil society; moral education; school culture; values; hodnoty; kultura školy; občanská společnost; výchova k hodnotám
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48619