Original title:
Podoby současné české ilustrace pro nejmladší čtenáře
Translated title:
Forms of contemporary czech illustration for the youngest readers
Authors:
Kočová, Kamila ; Špirk, Ivan (advisor) ; Raudenský, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Kočová, K.: Podoby současné české ilustrace pro nejmladší čtenáře. /Diplomová práce/ Praha 2011 - Universita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 86 stran. Práce se zabývá současnými tendencemi v ilustrační tvorbě pro nejmladší čtenáře. Porovnává tvorbu současných českých výtvarníků, tvořících ilustrace pro nejmladší děti s podobou kýče v nynější ilustrační tvorbě. Analyzuje kýč jako fenomén a poukazuje na konkrétní příklady, kde se vyskytuje v knihách nebo časopisech pro děti. V didaktické části se zaměřuje na práci s ilustrací v první třídě na základní škole, zkoumá reakce dětí na tvorbu dnešních ilustrátorů a názory učitelů na tuto tvorbu. Klíčová slova: dětská kniha, současná ilustrace, kýč, porovnání, nakladatelství, autoři ilustracíKočová, K.: Forms of contemporary czech illustration for the youngest readers. /Thesis/ Prague 2011 - Charles University, Faculty of education, department of art education, 86 pages. The thesis deals with contemporary tendencies in illustrations for the youngest readers. It compare the work of contemporary Czech artists, who do illustrations for young children as a 'kitsch'. The thesis analyzes the phenomenon of 'kitsch' and utilizes concrete examples from books or magazines for children. The didactic section focuses on work with illustrations in the first grade of primary school. It explores children's reactions to the artwork of contemporary artists as well as the attitude of teachers to this art. Key words: children's book, contemporary illustration, kitsch, comparison, publishing house, authors of illustrations.
Keywords:
authors of illustrations; children's book; comparison; contemporary illustration; kitsch; publishing house; autoři ilustrací; dětská kniha; kýč; nakladatelství; porovnání; současná ilustrace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48375