Název:
Jazykové ztvárnění národnostních stereotypů v českých médiích
Překlad názvu:
Linguistic Representation of National Stereotypes in Czech Media
Autoři:
Vlasáková, Zuzana ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Magisterská diplomová práce Jazykové ztvárnění národnostních stereotypů v českých médiích se zabývá tím, jaké stereotypy o vybraných národnostních/etnických skupinách - Romech, Vietnamcích a Rusech - se ve zvoleném vzorku českého tisku objevují a jakými jazykovými prostředky se projevují. Práce vychází z předpokladu, že i přes snahu médií o politickou korektnost, jež je součástí většiny etických kodexů novinářů, není možné eliminovat některé sdílené ustálené představy o příslušnících národů/etnik, nazývané národnostní stereotypy, a že mediální obraz světa vypovídá o našem jazykovém obrazu světa. Hlavním metodologickým zdrojem byla teoretická východiska kognitivní lingvistiky, zejména tzv. teorie prototypů/stereotypů a kategorizace, tedy způsobu rozvrhování a uchopování světa, který nám pomáhá mu porozumět. Každé národnostní/etnické skupině je věnována jedna kapitola popisující způsob kategorizace a jednotlivé kategorie, jež vyplynuly z analýzy. Rovněž jsou uvedeny stereotypy zjištěné na základě výzkumu materiálu. Klíčová slova: Romové, Vietnamci, Rusové, stereotypy, kategorizace, kognitivní lingvistika, médiaRésumé This diploma thesis under the title Linguistic Representation of National Stereotypes in Czech Media deals with which stereotypes about three chosen nationalities - Romani, Vietnamese and Russians - are present in the selected sample selected from Czech media and how they are linguistically represented. The paper is based on the presumption that despite the principle of political correctness present in most of the journalese code of ethics, it is not possible to avoid some manifestations of shared fixed images of nationalities (called stereotypes) in media. Next, we argue that the media image of the world is based on the Linguistic Image of the World. The theoretical basis of the cognitive linguistics, especially the Prototype/Stereotype Theory and categorization as the way of understanding and assorting the world, were the main methodological sources. There is a chapter on each analysed national group that depicts the means of its categorisation and lists the particular categories that ensued from the analysis as well as the stereotypes that were discovered in the surveyed sample. Key words: Romani, Vietnamese, Russians, stereotypes, categorization, cognitive linguistics, media
Klíčová slova:
kategorizace; kognitivní lingvistika; média; Romové; Rusové; stereotypy; Vietnamci; categorization; cognitive linguistics; media; Romani; Russians; stereotypes; Vietnamese