Název:
Identita ve věku internetové komunikace
Překlad názvu:
Identity in the age of Internet communication
Autoři:
Píšl, Radek ; Duffková, Jana (vedoucí práce) ; Sládek, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce je přehledovou studií usilující o popis základních konceptů sociologických teorií identit a zároveň pro tyto teorie relevantních konceptů z oblasti sociologického zkoumání Internetu. Nejprve jsou představeny základy teorií identit, tak jak byly zformulovány autory symbolického interakcionismu v první polovině 20. století. Následně jsou podrobněji popsány klíčové body teorií individuálních a kolektivních identit a v této souvislosti je připomenuta rovněž teorie sociální konstrukce reality, která vysvětluje propojení mezi individuální a kolektivní rovinou analýzy. Nakonec jsou v práci probírány koncepce reflektující vztah individuálních identit a internetové komunikace, zejm. v rámci tzv. virtuálních komunit, a rovněž jsou představeny koncepce, jež se snaží charakterizovat úlohu Internetu v procesech formování kolektivních identit.This diploma thesis seeks to describe the basic concepts of sociological approaches to identity as well as related concepts from the sociological reflections on the Internet. First, the thesis introduces the fundamental ideas of identity theories, as they were formulated by the authors of symbolic interactionism in the first half of the 20th century. Subsequently, the key sociological concepts of individual and collective identities are described in more details and in this context there is also reminded the social construction of reality theory, that provides an explanation of the connection between the individual and collective levels of analysis. Finally, this thesis discusses concepts reflecting the relationship between individual identities and communication on the Internet, especially within so-called virtual communities, and also introduces concepts, which seeks to characterize the role of Internet in the processes of collective identities formation.
Klíčová slova:
identifikace; identita; interakce; internet; komunikace; komunita; sebeprezentace; sociální sítě; virtuální komunita; communication; community; identification; identity; interaction; internet; self; self-presentation; social networking; virtual community