Název:
Nadnárodní korporace z rozvojových zemí a jejich zapojování do procesu globalizace
Překlad názvu:
Transnational Corporations from Developing Countries and their Integration into the Globalization Process
Autoři:
Hinková, Lenka ; Novotný, Josef (vedoucí práce) ; Ženka, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se snaží přiblížit problematiku zapojování nadnárodních korporací z rozvojových států do ekonomické globalizace. Přes definování procesu globalizace a konkurence se dostáváme k charakteristikám nadnárodních korporací z rozvojových států, snažíme se identifikovat nejvýznamnější motivy a strategie jejich zapojení do globální konkurence, věnujeme se také měření jejich zapojení do globální ekonomiky a hodnotíme hlavní konkurenční výhody a nevýhody těchto firem. V analytické části práce se snažíme pomocí kvantitativní analýzy najít rozdíly mezi nadnárodními společnostmi z rozvojových států a jejich protějšky z vyspělých států v indexu transnacionality, v diverzifikaci průmyslu a v průmyslových sektorech, ve kterých operují. Poslední část práce je zaměřena na případovou studii indického nadnárodního konglomerátu Tata Group, na jehož příkladě si ukážeme praktické zapojování nadnárodních společností z rozvojových zemí do globální ekonomiky.The main theme of this master's thesis is an effort to explain the integration of transnational corporations from developing countries into the economic globalization. Firstly, we define the main concepts, such as process of globalization and competition. Then, we specify the most important characteristics of transnational corporations from developing countries, we identify major incentives and strategies of their integration into the global competition, we also devote our attention to measurement of degree of their integration into the global economy and evaluate their main competitive advantages and disadvantages. In the analytical part of the work we use quantitative analysis in order to find the differences between transnational corporations from developing countries and their counterparts from developed countries in the transnationality index, diversification of industry and industrial sector in which these companies operate. The last part is focused on a case study of an Indian transnational conglomerate Tata Group. On this example we show the practical aspects of integration of transnational corporations from developing countries into the global economy.
Klíčová slova:
globalizace; globální hodnotové řetězce; globální výrobní sítě; konkurence; konkurenční nevýhody; konkurenční výhody; motivy; nadnárodní korporace; rozvojové země; strategie; Tata Group; competition; competitive advantages; competitive disadvantages; developing countries; global production networks; global value chains; globalization; incentives; strategies; Tata Group; transnational corporations