Název:
Četnost skrytých zrakových vad u dětí předškolního věku jako handicap jejich zdárného vývoje a hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole
Překlad názvu:
Frequency of hidden vision defects in preschool children as a handicap of their prosperous development and play as means of vision reeducation in kindergartens
Autoři:
Fidlerová, Dagmar ; Šumníková, Pavlína (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce prezentuje úspěšný projekt zrakového screeningu předškolních dětí, realizovaný převážně na půdě pardubických mateřských škol. Kvantitativní neexperimentální výzkum četnosti zrakových vad u předškolních dětí v Pardubicích byl realizován deduktivní metodou a přinesl překvapivé a zároveň alarmující výsledky. Dokládá, že 7,8% předškolních dětí mělo skryté zrakové vady, neboť do doby zrakového screeningu nebyly tyto vady odhaleny praktickými pediatry při pravidelných preventivních prohlídkách a zůstávaly též bez povšimnutí rodičů. Minimálně 10% četnost zrakových vad u předškolních dětí pak poukazuje na nutnost zavedení reedukace zraku do běžných tříd pardubických mateřských škol. Pro speciálně pedagogickou podporu práce přináší ucelenou metodiku reedukace zraku. Zásobník 50 her a hravých činností s podrobně rozpracovanou metodikou pomůže učitelkám v běžných třídách mateřských škol při práci se zrakově znevýhodněnými dětmi.The thesis presents a successful project of vision screening in preschool children carried out mostly in kindergartens in Pardubice. The quantitative, non- experimental research of vision defects frequency in preschool children in Pardubice was realized by means of deduktive method and brought surprising, as well as alarming results.It proves, that 7.8% of preschool children had hidden vision defects, as until the time of vision screening these defects had not been discovered by pediatric practitioners at regular preventive examinations and also remained unnoticed by parents. The minimum of 10% rate of vision defects in preschool children then indicates the necessity to introduce vision reeducation in common kindergarten classes in Pardubice. As special pedagogical support, the thesis provides comprehensive methodology of vision reeducation. The method tank of 50 games and playful activities with thoroughly worked up methodology will help the teachers in common kindergarten classes to work with visually handicapped children.
Klíčová slova:
interaktivní tabule; okluzní terapie; ortoptická cvičení; pedagogická diagnostika zrakové percepce; pleoptická cvičení; poruchy binokulárního vidění; reedukace zraku; reedukační hravé činnosti; tupozrakost; zrakové vady; Zrakový screening; šilhavost; amblyopia; binocular vision defects; interactive boards; occlusal therapy; pedagogical visual perception diagnostics; pleoptic exercises,orthoptic exercises; reeducation playful activities; strabismus; vision defects; vision reeducation; Vision screening