Název:
Didaktické rozpracování obsahu učiva z učebnice HV 1.-5. ročník ZŠ SPN, a.s. do rámcově vzdělávacího programu základního vzdělávání
Překlad názvu:
Didactic Application of the Curricular Contents of 1st do 5th Grade Music Textbooks for Elementary Schools to RVP
Autoři:
Lišková, Marie ; Váňová, Hana (oponent) ; Duzbaba, Oldřich (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Rigorózní práce "Didaktické rozpracování obsahu učiva z učebnic HV 1. - 5. ročník ZŠ do RVP" se zabývá pohledem na hudební výchovu v souvislosti s novým pojetím kurikulární reformy, RVP ZV. Teoretická část rigorózní práce osvětluje RVP ZV jako celek, nahlíží na úlohu učitele v současném pedagogickém dění, mapuje vývoj společensko-ekonomických a pedagogických pramenů zejména 20. století, reflektuje tvořivý vývoj hudební výchovy, který se stal živnou půdou současné reformy - vzdělávacího oboru HV. Smyslem rigorózní práce je ukázat, jak lze nahlížet na rozličné hudební aktivity z širšího úhlu pohledu pedagogického pracovníka, tedy nejen očima učitele specializovaného na výuku hudby. Dominantou hudebního vzdělávání žáka základní školy již není pouze sama hudba. Hudební aktivity se stávají prostředkem k naplňování všeobecných výchovných cílů formulovaných klíčovými kompetencemi, které tvoří základ celoživotního učení a jsou společné všem vzdělávacím oblastem. Významnou součástí rigorózní práce je proto kapitola "Klíčové kompetence ve vztahu k hudební výchově". V této kapitole je doložena skutečnost, že veškeré hudební činnosti (zpěv, poslech, pohyb, hra na lehkoovladatelné nástroje) lze využít k naplnění všech klíčových kompetencí stanovených RVP ZV. Konkretizace předchozí myšlenky má být inspirací k novému...The doctoral thesis "Didactic Application of the Curricular Contents of 1st do 5th Grade Music Textbooks for Elementary Schools to RVP" deals with music education in frame of new view of curricular RVP ZV reform. The theoretical part of this doctoral thesis explains RVP ZV as a whole, describes the role of a teacher in the current pedagogical developments, maps also developement of social-economic and pedagogical resources mainly 20th century, responds creative developement of music education which has become the breeding ground of the present reform - HV educational field. The aim of the introductory part of this doctoral thesis is to explain to music teachers how they may regard a variety music activities from a wider perspective, i.e. not only through the eyes of teacher specialized in music. Music itself is no longer the dominant part of a student's music education. Music-related activities are becoming as means how to accomplish universal educational goals stated by key competence which makes the base of whole-life studies and it is common for all educational areas, that is why the capture "Key Competence" is very important for this doctoral thesis in connection with music education. This capture confirms the fact that all music activities (singing, listening, moving, playing musical instruments easy...
Klíčová slova:
Didaktické rozpracování obsahu učiva z učebnic HV 1. - 5. ročník ZŠ do RVP; Didactic Application of the Curricular Contents of 1st do 5th Grade Music Textbooks for Elementary Schools to RVP