Název:
Německá vysoká škola technická v Praze 1938-1945
Překlad názvu:
German Technical University in Prague 1938 - 1945
Autoři:
Josefovičová, Milena ; Míšková, Alena (vedoucí práce) ; Janko, Jan (oponent) ; Kaiserová, Kristina (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Německá vysoká škola technická v Praze 1938-1945 Zkoumání dějin pražské německé techniky rozšiřuje poznání nejen vysokého školství, ale zároveň postavení a vzdělávání německého obyvatelstva na našem území. Technické vzdělávání, myšlení a invence jako fenomén průmyslové revoluce postupně nabývaly na významu pro celkový společenský vývoj. Období 1938-1945, zásadně odlišné od předchozích dob, poznamenané Mnichovem, okupací, válkou, tragickým vyhrocením česko-německých vztahů, se stalo neslavnou závěrečnou kapitolou existence pražské německé techniky započaté roku 1806. Důležitým kontextem zkoumání je vývoj vysokých technických škol ve Třetí říši. Zde se historiografie teprve vyrovnává s komplexem souvisejících otázek, od privilegování technických oborů nacistickým režimem k zaměstnanosti technických elit nebo jejich podílu na vojenském výzkumu. Teze o nepřátelství nacionálního socialismu vůči vědě vyvolává další úvahy, třeba jaké místo zaujímaly technické vědy a technické vysoké školy v Třetí říši, jakou hrály roli a k jakým výsledkům vedla nacionálněsocialistická vědní politika. Mezi Mnichovem a vyhlášením Protektorátu Čechy a Morava 15. března1939 sice Německou vysokou školu technickou de jure nadále řídilo české ministerstvo školství, ale de fakto její řízení a organizaci zásadně ovlivňovaly říšské...The German Technical University in Prague 1938-1945 Investigation into the history of the Prague German Technical University broadens our knowledge not only of higher education, but also of the standing and education of the German population on Czech territory. Technical education, thought and inventiveness as phenomena of the industrial revolution gradually increase in importance with regard to overall social development. The 1938-1945 period, fundamentally different from previous periods, marked by Munich, the occupation, the war, the tragic culmination of Czech-German relations, came to be an inglorious concluding chapter to the existence of the Prague German Technical University, which began in 1806. The development of institutes of higher technical education within the Third Reich forms an important context for this research. This is where historiography first gets to grips with the complex of associated questions, from the privileging of technical subjects by the Nazi regime to the employment of technical elites and their participation in military research. The proposition that Nazism was hostile towards science leads on to further considerations, such as the place of technical science and technical colleges in the Third Reich, the role which they played and the results achieved by Nazi...