Original title:
Cesta k implementaci nástrojů Boloňského procesu v oblasti uznávání zahraničních diplomů v ČR
Translated title:
Towards implementing the instruments of Bologna process in the area of recognition of foreign diplomas in the Czech Republic
Authors:
Peterková, Michaela ; Vlk, Aleš (advisor) ; Kohoutek, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This study perceives the implementation stage of a policy cycle as an area, which may influence whether the policy has the intended effects. The author focuses on the implementation of the instruments of the Bologna Process in the field of foreign diploma recognition in the Czech Republic and asks, what can one learn about the implementation of a policy in general from studying this specific policy area? To answer this questions the study develops a conceptual and research framework, based on which the author presents propositions as tentative answers to the research questions. The conceptual and research framework is then used to analyze the sources of data, which include a questionnaire survey, analysis of documents and semi- structured interviews. Based on these the author presents recommendations for the implementation of the instruments of the Bologna Process in the area of foreign diploma recognition in the Czech Republic. At the end of the study, the shortcomings and benefits of the application of the conceptual and research framework are evaluated. The main contribution of this study therefore lies in producing recommendations and evaluations in the specific area of foreign diploma recognition in the Czech Republic and also by testing a practical application of a conceptual and research...Tato studie se zabývá implementací jako stádiem politického cyklu, které může značně ovlivnit, jestli implementovaná politika bude mít požadovaný dopad. Autorka se zaměřuje na implementaci nástrojů Boloňského procesu v oblasti uznávání zahraničních diplomů v České republice. Hlavním cílem je odpovědět na otázku, v čem analýza implementace těchto konkrétních nástrojů může obohatit obecné znalosti o implementaci politiky. Pro zodpovězení této otázky je vytvořen koncepční a výzkumný rámec, na jehož základě autorka navrhuje teze, které slouží jako předběžné odpovědi na výzkumné otázky. Koncepční a výzkumný rámec je nadále použit v analýze dat, jejichž zdroje zahrnují dotazníkové šetření, analýzu dokumentů a polostrukturované rozhovory. Na základě analýzy dat autorka předloží doporučení pro implementaci nástrojů Boloňského procesu v oblasti uznávání zahraničních diplomů v České republice. V závěru studie jsou pak vyhodnoceny výhody a nevýhody použitého koncepčního a výzkumného rámce. Hlavním přínosem této studie jsou doporučení v konkrétní oblasti uznávání zahraničních diplomů v České republice a vyhodnocení praktického použití koncepčního a výzkumného rámce.
Keywords:
Bologna Process; diploma recognition; education policy; European Higher Education Area; higher education in Czech Republic; implementation of policy; Boloňský proces; Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání; implementace politiky; uznávání diplomů; vysoké školství v ČR; vzdělávací politika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46971