Název:
Vzdělávací politika vůči Romům v ČR: aplikace teoretického přístupu sociální konstrukce cílových populací na problematiku vzdělávání romských žáků na českých školách
Překlad názvu:
Educational policy towards Roma: an application of a theoretical approach social constructions of target populations on a problem of educating Roma pupils in the Czech schools
Autoři:
Jeráčková, Aneta ; Novotný, Vilém (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá vzdělávací politikou ve vztahu k romským žákům v České republice. Tuto problematiku zkoumá za využití teoretického přístupu sociální konstrukce cílových populací. Vzdělávací politika vůči romským žákům má prokazatelně negativní charakter, jelikož skrze ni dochází k segregaci velkého množství romských žáků mimo hlavní vzdělávací proud a znemožňuje jim tak přístup k plnohodnotnému vzdělání. Proti této dvojkolejnosti vzdělávacího systému se staví koncept inkluzivního vzdělání, který je na úrovni Evropské unie považován za efektivnější a prospěšnější pro celou společnost. V české společnosti, odborné i té laické, však existuje značná názorová nejednotnost, pokud jde o reformování vzdělávacího systému směrem k inkluzivnější a otevřenější formě. Přestože je koncept inkluzivního vzdělání již dlouhodobě formálně přijat vládou jako směr, kterým by se měl český vzdělávací systém ubírat, tak k reálné změně systému, ani ke zlepšení situace romských žáků na českých školách zatím nedochází. Za využití teoretických poznatků přístupu sociální konstrukce cílových populací, se tato práce snaží porozumět současné podobě české vzdělávací politiky vůči romským žákům, snaží se odpovědět na otázku: proč má vůči dané sociální skupině převažující negativní charakter. Za tímto účelem identifikuje sociální...This diploma thesis deals with educational policy towards Roma pupils in the Czech Republic. This problem is explored on the basis of theoretical approach called social constructions of target populations. Educational policy towards Roma pupils has a provable negative character, because it segregates many Roma pupils from the educational mainstream and thus it prevents them from achieving an adequate level of education. On the opposite side of this "double-track" education system there is a concept of inclusive education, which is considered on the EU level as more effective and beneficial for the whole society. However, there is a polemic in the Czech society, both professional and non-professional, with respect to reforming the education system into more open and inclusive form. Despite of the fact that the concept of inclusive education has been formally accepted as a guideline of the Czech education system, it hasn't brought any real change so far, neither of the system itself, nor of the situation of Roma pupils in it. With an application of theoretical knowledge of the social constructions of target populations approach, this diploma thesis tries to understand a present image of the educational policy towards Roma pupils, in order to answer a question: why it has prevailing negative character...