Original title:
Monetizace internetového obsahu a její vliv na recepci blogů
Translated title:
Monetization of Online Content and Its Effect on the Reception of Blogs
Authors:
Novotný, Marek ; Švelch, Jaroslav (advisor) ; Vochocová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Monetizace internetového obsahu a její vliv na recepci blogů" pojednává o žurnalistice na počátku druhé dekády 21. století. Práce popisuje některé změny, ke kterým v současnosti dochází. Zaměřuje se především na problémy, se kterými se potýkají tradiční média a možnosti, které tyto problémy otevírají agilnějším internetovým médiím. Pomocí průzkumů veřejného mínění přibližuje pohled jejich čtenářů, ale dává prostor i názorům zástupců producentů obsahu. Dále mapuje možné způsoby monetizace obsahu, jako je inzertní model, mikroplatby, freemium model, nebo model paywall. Rovněž přibližuje výhody a nevýhody jednotlivých modelů. Ve své další části práce ukazuje, jak může vypadat monetizace internetového obsahu přímo na vybraných případových studiích, kterými jsou webový server Motejlek.com, slovenská síť prémiového obsahu Piano a úspěšný americký projekt The Huffington Post, který kombinuje agregátor zpráv s komentáři a blogy. V závěru práce vyvozuje ze shromážděných poznatků a dat strategie, které by mohly být úspěšné v současné, rychle se měnící mediální krajině, a naopak popisuje slabiny některých konceptů, které její autor za životaschopné nepovažuje. Klíčová slova Agregátor, blog, inzerce, mikroplatby, monetizace Murdoch, nová média, Piano, paywall"Monetization of the internet content and its effect to the blogs reception" diploma thesis deals with journalism on the verge of the second decade of 21st century. Thesis describes changes, which are happening right now. It focuses on problems faced by traditional media and possibilites which are being opened for more agile on-line media. With the help of public opinion surveys, it shows views of the media consumers as well as those of media producers representatives. It also maps possible ways to monetize content as is advertising model, micropayments model, freemium or paywall and expounds advantages and disadvantages of each of them. In the next part it shows, how the monetization is used on different case studies, such as web server Motejlek.com, Slovakian media content subscription system Piano and successful American project The Huffington Post, which combines news aggregator with comments section and blogs. In its end the thesis is using the gathered knowledge and data to show strategies, which might be useful in today's fast changing world of media and on the other side shows weaknesses of some other concepts which author of the thesis doesn't accept as viable. Keywords Aggregator, blog, advertising, micropayments, monetization, Murdoch, new media, Piano, paywall
Keywords:
blog; monetization; new economy; new media; blog; monetizace; nová ekonomika; nová média
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46941