Original title:
Mediální obraz fotbalu ve zpravodajském servisu ČTK v letech 2000-2010.
Translated title:
Media image of football in the Czech news agency press service in the years 2000-2010
Authors:
Slomek, Jan ; Trunečková, Ludmila (advisor) ; Kraus, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je deskripce a analýza současného mediálního obrazu fotbalu vytvářeného Českou tiskovou kanceláří v prvním desetiletí 21. století. Konkrétní vzorek ukazuje změny v objemu, tematickém zaměření a prezentování fotbalu v agenturním zpravodajství ČTK v letech 2000-2010. Práce vychází především z rozboru agenturního zpravodajství, vydaného ve sledovaném období a posléze archivovaného v infobance ČTK. Týká se výhradně textové části, složka obrazová, audiovizuální či infografická byla pominuta, protože její zahrnutí by výrazně překročilo vymezený rozsah. Prezentuje se tu také pohled interní (na základě hloubkového rozhovoru se sportovním redaktorem ČTK se zaměřením na fotbal) a rovněž externí (závěry plynoucí z dotazníkové ankety mezi pracovníky vybraných tištěných, audiovizuálních a internetových médií, kteří sportovní a především fotbalový agenturní servis využívají). Práce se snaží ukázat, jak Česká tisková kancelář vnímá sebe samu, jaký má na ostatní média vliv a do jaké míry je pro ně důvěryhodná. Důležitým aspektem je zde též otázka rozmáhající se bulvarizace a způsobu, jak se s tímto trendem ČTK vypořádává.The objective of this thesis is to describe and analyze the current media image of football that was developed in the first decade of the 21st century by the Czech News Agency (CTK). Using particular samples I am aiming to find the changes in volume, differences in topics and the presentation of the CTK's football agency news in years 2000-2010. The background of this work is mainly the analysis of agency created news, issued in a specifically chosen period of time and then archived in the CTK databank. The thesis only focuses on the text sections of the news. Pictures, audiovisuals and info-graphics were avoided as their possible inclusion would significantly exceed the requested scope of the project. Information can be also found on the internal point of view (based on an in-depth interview with a CTK sports editor specializing in football) and also external point of view (using the outcomes from the questionnaire survey between the employees from certain print, audiovisual and Internet media houses, who are some of the main users of sports agency services, especially those specializing in football). This work will try to show how the Czech News Agency perceives itself, what impact it has and to what extend it can be relied upon as a reliable source for other parts of the media. An important...
Keywords:
Czech News Agency; football; media; news; news agency; sport; tabloidization; agentura; bulvarizace; fotbal; média; sport; zpravodajství; ČTK
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46917