Original title:
Divadlo na jedné straně barikády - portugalské divadlo v době Salazarova režimu
Translated title:
Drama on the one side of a barricade - the portuguese theatre during the period of the Salazar's regime
Authors:
Vebrová, Sandra ; Christov, Petr (advisor) ; Sarkissian, Alena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce pojednává o portugalském divadle v době Salazarova režimu, tedy v období vojenské diktatury. Zaměřuje se na časový úsek mezi 40. - 60. lety 20. století v Portugalsku. První část práce se zabývá divadlem, které bylo užito jako nástroj propagandy - Divadlem lidu, jeho posláním, repertoárem, tvůrci. Druhá část je naopak věnována divadlu protirežimnímu s důrazem na dva významné portugalské dramatiky Beranrda Santarena a Luíse de Sttau Monteira. Reflektuje jejich tvorbu v dobovém kontextu. Práce se souhrnně snaží postihnout vývoj portugalského divadla v tomto politicky mimořádně složitém období. Klíčová slova: portugalské divadlo, António de Oliveira Salazar, cenzura, Divadlo lidu, angažované divadlo, Bernardo Santareno, Luís de Sttau MonteiroThis diploma thesis deals with Portuguese theatre at the epoch of Salazar's regime, at the period of military dictatorship. It focuses on the 40s to 60s of the 20th century in Portugal. The first part of the thesis deals with theatre which was used as a propagandism instrument, so called 'Popular Theatre', and with its function, repertoire and inventors. On the contrary, the second part is dedicated to the antidirectorial theatre, with an emphasis on the two most important playwrights Bernardo Santareno and Luíse de Sttau Monteiro. It reflects their activity in connection to the period. The thesis strives to describe Portuguese theatre development during this politically extremely complicated period. Key words: Portuguese theatre, António de Oliveira Salazar, censorship, Popular Theatre, engagé art, Bernardo Santareno, Luís de Sttau Monteiro
Keywords:
António de Oliveira Salazar; Bernardo Santareno; censorship; engagé art; Luís de Sttau Monteiro; Popular Theatre; Portuguese theatre; angažované divadlo; António de Oliveira Salazar; Bernardo Santareno; cenzura; Divadlo lidu; Luís de Sttau Monteiro; portugalské divadlo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46860