Original title:
Informační ekonomika a její aplikace v oblasti vzdělávání informačních pracovníků
Translated title:
Information Economics and its Potential in Education of Information Specialists
Authors:
Dohnalíková, Markéta ; Očko, Petr (advisor) ; Vlasák, Rudolf (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Informační ekonomika a její aplikace ve vzdělávání informačních pracovníků" si klade za cíl definovat základní východiska a pojmy této oblasti lidského vědění, analyzovat stav výuky informační ekonomiky na vysokých školách v České republice a popsat vybraná témata oboru, která jsou v současné době diskutována odbornou veřejností. Práce popisuje informační a komunikační technologie, vývoj samotné ekonomie, asymetrii informací, elektronickým podnikáním a obchodováním, roli informace v ekonomice, problémy organizační hierarchie v prostředí informační ekonomiky, informačně- technologické paradigma a vliv informací na společnost. Tato teoretická část práce je pak přenesena do elektronického vzdělávacího kurzu. Tento kurz může sloužit ke vzdělávání informačních specialistů. Součástí práce je také dotazníkové šetření výuky informační ekonomiky na vysokých školách v České republice a rešerše stavu výuky tohoto předmětu na světových universitách.Thesis "Information economics and its potential in education of information specialists" aims to define the basic assumptions and concepts of this area of human knowledge, to analyze the state of the information economics teaching at universities in the Czech Republic. Moreover, selected topics that are currently being discussed in the professional community are presented. The work describes the information and communication technology, development of economics itself, asymmetry of information, electronic business and commerce, the role of information in the economy, organizational hierarchy problems in the context of information economics, information-technology paradigm and influence of information on society. This theoretical part is then transferred into an electronic learning course. This course can serve to educate information specialists. The work also includes a survey of the information economy teaching at universities in the Czech Republic and research on this subject at universities worldwide.
Keywords:
e-learning; education; Information economics; e-learning; Informační ekonomika; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46162