Original title:
Látky přítomné v každodenním životě představující ohrožení zdraví dětí staršího školního věku
Translated title:
Substances present in everyday life representing threats to the health of older-school-age children
Authors:
Metelková, Iva ; Marádová, Eva (advisor) ; Beneš, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Látky přítomné v každodenním životě představující ohrožení zdraví dětí staršího školního věku AUTOR: Iva Metelková KATEDRA: Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Eva Marádová, CSc. ABSTRAKT Tato bakalářská práce pojednává o látkách přítomných v každodenním životě, které mohou pro zdraví člověka představovat určité riziko. V teoretické části jsou charakterizovány skupiny rizikových látek. U vybraných zástupců jednotlivých skupin jsou konkretizovány negativní dopady na lidské zdraví a nastíněny mechanismy účinku. Samostatná kapitola je věnována fyzickému a psycho- sociálnímu vývoji žáků staršího školního věku s využitím poznatků vývojové psychologie. Zmíněny jsou také látky, které naopak tělo detoxikují a napomáhají odolávat vlivům potenciálně nebezpečných látek. Cílem praktické části je zmapování povědomí o nebezpečných účincích vybraných látek u žáků navštěvujících druhý stupeň základní školy. Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že žáci nepřikládají nebezpečí, které plyne z přítomnosti potenciálně nebezpečných látek v potravinách, kosmetice či domácnosti příliš velkou váhu. Což vytváří prostor pro pedagogické působení Tato skutečnost je výzvou pro pedagogické působení školy KLÍČOVÁ SLOVA: škodlivé látky, ochrana zdraví, rizika z potravin, léčivaTITLE: Substances present in every day life representing threats to the health of older- shool-age children AUTHOR: Iva Metelková DEPARTMENT: Department of Education SUPERVISOR: PaedDr. Eva Marádová, CSc. ABSTRACT This thesis deals with the substances present in everyday life, which may pose risk for human health. In the theoretical part of this work groups of hazardous substances are characterized. For selected representatives of each group are specified. negative impacts on human health and outlines the mechanisms of action. Individual chapter is devoted to physical and psycho-social development of school age students using knowledge of developmental psychology. Substances which on the other way help detoxify the body and help it to be resistant to the effects of potentially hazardous substances are also mentioned. The aim is to map the practical awareness of the hazardous effects of selected substances among pupils attending upper primary school. Questionnaire survey found that students do not attach danger arising from the presence of potentially hazardous substances in foods, cosmeticsand household. Therefore I recommend pay attention to information about risks arising from long term exposure to these substances. KEY WORDS: harmful substance, health protection, food hazards, drugs
Keywords:
drugs; food hazards; harmful substances; health protection; léčiva; ochrana zdraví; rizika z potravin; škodlivé látky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46038