Original title:
Etický kodex a závazné redakční smernice ČTK
Translated title:
Ethical codex and internal guidelines of the czech news agency
Authors:
Beránek, Jan ; Moravec, Václav (advisor) ; Trunečková, Ludmila (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se věnuje České tiskové kanceláři (ČTK) a jejím vnitroredakčním směrnicím. Ty jsou příkladem aplikace etiky v mediálním prostředí a samoregulace tohoto prostředí. ČTK vznikla v roce 1918 a její role se během následujících let výrazně proměňovala, vnitřní regulace žurnalistické práce se ale dočkala až v 90. letech 20. století. Tato práce popisuje jejich strukturu, analyzuje jejich vývoj a hledá souvztažnost mezi změnami směrnic a jevy, které se udály ve zpravodajství agentury a v jejím vnějším okolí. Směrnice také komparuje s relevantními kodexy dalších médií a agentur. Výsledkem práce je zjištění, že se směrnice ČTK v zásadě odpovídají nárokům, které kladou na žurnalistickou práci mediální teoretici, i srovnatelným kodexům. Nižší úrovně směrnic se za dobu své dvacetileté existence výrazně změnily, zejména vlivem rozmachu internetu a celkového technického pokroku, vliv samotných chyb ve zpravodajství je jen okrajový.This thesis is dedicated to the Czech News Agency (CTK) and its internal regulation. The regulation is an example of applied ethics in media and of self-regulatrion of this area. CTK was established in 1918 and its role has changed through the coming years, but first codified internal regulation came in 1990's. This thesis describes structure of the regulation, analyses its development and is searching for the relationship between the changes of regulation and the external environment of the agency. The set of regulations is also compared with relevant codes other media and news agencies. The result of the thesis is that CTK's regulation basically complies with general requirements placed on journalistic work and also comply with codes compared. Lower level of standards have changed through the years, but mainly due to technical development and widely spreading internet. The influence of concrete mistakes in the produced news is only marginal.
Keywords:
codes of ethics; Media; media ethics; news agencies; The Czech News Agency; etické kodexy; mediální etika; Média; zpravodajské agentury; ČTK
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/45831