Název:
Gender v mediální praxi aneb ženy a muži v reklamě
Překlad názvu:
Gender in media practice. Male and Female in advertisements
Autoři:
Říhová, Aneta ; Remr, Jiří (vedoucí práce) ; Horák, Vít (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou zobrazování žen a mužů v reklamě. Konkrétně je pozornost věnována současné televizní reklamě vysílané v České republice. Téma je nejprve popsáno z teoretického hlediska, které tvoří základ pro vlastní výzkum a seznamuje čtenáře se současným stavem poznání v dané oblasti. Vlastní výzkum je realizován ve dvou rovinách. Pro analýzu obsahů reklam je užita kvantitativní obsahová analýza, která odkrývá, že se v reklamách stále objevují určité genderové stereotypy, i když se objevuje i jistý posun ve snaze o vyrovnání v některých oblastech. Analýza je provedena na souboru reklam získaných z běžného televizního vysílání na jaře roku 2011. Druhý pohled na problematiku je zjišťován skrze hloubkové rozhovory s vybranými respondenty. Tato metoda umožňuje popsat vnímání zobrazování žen a mužů v reklamě a názory příjemců televizních reklam. Věková struktura dotazovaných se pohybuje v rozmezí 25-45 let, rovnoměrně jsou zastoupeni muži i ženy různého vzdělání. Percepci reklam a názory respondentů ovlivňuje především pohlaví dotázaných a jejich zainteresovanost v mediální problematice.Bachelor thesis discusses the issue of men and women portrayal in advertisement; with the main focus set on contemporary television advertisement in Czech Republic. Topic is firstly described from the theoretical point of view, which sets the foundations for the research itself and introduces the reader to the current knowledge in this field. The following study is carried out on two different levels. Content analysis, which is used for breaking down of the essential parts of advertisement, clearly exposes the fact of gender stereotype remnants, even though the shift in certain equalizing aspects is noticeable; analysis is done upon a selected set of advertisements from regular broadcasts during the spring of 2011. Different angle towards the issue is approach using in-depth interviews with selected respondents. This method allows describing the overall understanding of women and men in advertisement by receivers of television advertisements; age of members of the set ranges from 25 to 45 years, women and men with different education were equally represented, providing for absolutely unique views from all individuals. The perception of said matter is strongly influenced by sex and interest in media issues of those respondents.
Klíčová slova:
gender; genderové stereotypy; hloubkové rozhovory; kvantitativní obsahová analýza; muž; média; reklama; televize; televizní reklama; žena; advertising; depth interviews; female; gender; gender stereotypes; male; media; quantitative content analysis; television; television advertising