Název:
Symetrie trojúhelnikových sítí
Překlad názvu:
Symmetry of triangle meshes
Autoři:
Vévoda, Petr ; Pelikán, Josef (vedoucí práce) ; Krajíček, Václav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Trojúhelníkové sítě jsou jedním ze způsobů, jak uložit povrch trojrozměrného tělesa v paměti počítače. Lze takto reprezentovat i lidský obličej. Poznatky o symetrii obličejů jsou cenné pro řadu vědních oborů, jako je antropologie, lékařství, kriminalistika či psychologie. Pro výpočet přibližné roviny symetrie obličeje jsme navrhli algoritmus založený na metodě gradientu, jež na množině všech rovin minimalizuje vzdálenost mezi jeho sítí a jejím symetrickým obrazem. Je ovšem možné jej aplikovat na libovolnou síť a využít při tom i jejích význačných bodů, tzv. landmarků. Implementaci zahrnující i vizualizaci výsledků jsme začlenili do projektu Morphome3cs zaměřeného na výpočty v antropologii.Triangle meshes belong to methods of storing a surface of a threedimensional object in computer memory. A human face can be represented this way too. Findings about symmetry of faces are valuable for a variety of fields of study such as anthropology, medicine, criminalistics or psychology. For computing an approximate plane of symmetry of a face we have proposed an algorithm based on a gradient method, which minimizes distance between its mesh and its symmetric image over a set of all planes. However, it is possible to apply this algorithm to an arbitrary mesh and use its landmarks too. We have integrated the implementation covering also results visualization into Morphome3cs project focused on computations in anthropology.
Klíčová slova:
obličej; rovina symetrie; trojúhelníková síť; face; plane of symmetry; triangle mesh