Název:
Geometrické úlohy řešitelné bez výpočtu
Překlad názvu:
Geometric problems solvable without calculations
Autoři:
Divišová, Barbora ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Vaníček, Jiří (oponent) ; Jirotková, Darina (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Geometrické úlohy řešitelné bez výpočtu Abstrakt: Práce se věnuje geometrickým úlohám, které jsou zadané zpravidla pomocí obrázku a ptají se po nějakém číselném vyjádření. Tyto úlohy jsou řešitelné geometrickou strategií, tedy strategií s malým podílem výpočtů. Jejich obtížnost spočívá zejména v nutnosti rozeznat v obrázku dílčí konfigurace nezbytné pro řešení. Cílem výzkumu bylo popsat řešitelské strategie žáků různého věku u těchto úloh a zjistit, zda jsou tyto strategie závislé na věku. Teoretické pozadí práce sestává z pojmů vizualizace, role obrázků v geometrii a jejich vnímání žáky a umění vidět v geometrii. V pilotní studii byly vybrány úlohy daného typu pro hlavní studii. V první fázi hlavní studie byly použity tři úlohy v rámci polostrukturovaných rozhovorů s 9 žáky různého věku s cílem získat vhled do strategií a jejich charakteristik a prozkoumat vliv připravených nápověd na řešení žáků. Ve druhé fázi byla využita jedna úloha v rámci samostatné práce žáků (125 žáků od 12 do 19 let) a ve třetí fázi (která byla metodologickým kompromisem mezi první a druhou fází v tom smyslu, že žáci řešili úlohy individuálně, ovšem měli možnost nápověd a mohli své řešení ústně vysvětlit) dvě úlohy (130 žáků od 12 do 19 let). Žákovská řešení a přepisy rozhovorů byly analyzovány technikami založenými na...Title: Geometric Problems Solvable without Calculations Abstract: The thesis focuses on geometric problems which are usually set with a picture and ask for some numerical value. They are solvable by a geometric strategy, i.e., strategy with a small involvement of calculations. Their difficulty lies in the necessity to distinguish partial configurations in the picture. The goal of the research was to describe pupils' solving strategies and find out if they are age dependent. The theoretical background of the thesis consists of the concepts of visualisation, roles of pictures in geometry and their understanding by pupils and the ability to see in geometry. In the pilot study, tasks of the given type were selected for the main study. In the first phase of the main study, three problems were used with 9 pupils of different ages in semi- structured interviews with the goal to get an insight into the solving strategies and their characteristics and look into the influence of prepared hints on the pupils' solutions. In the second phase, 125 pupils aged 12 till 19 solved independently one problem while in the third one (which was a methodological compromise between the previous two), 130 pupils aged 12 till 19 solved two problems independently but had an opportunity to get hints and could explain their solutions...