Original title:
Ruština jako druhý cizí jazyk na základě francouzštiny
Translated title:
Russian as a Second Foreign Language on the Basis of French
Authors:
Burešová, Bohumila ; Žofková, Hana (advisor) ; Trousilová, Eva (referee) ; Váňová, Miroslava (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Didaktika CJ2 (druhého cizího jazyka) je, stejně jako integrovaná didaktika, nejnovější součástí oborové didaktiky, didaktiky cizích jazyků. Didaktika CJ2 vychází z vědeckého základu DCJ (didaktika cizích jazyků)a dále jej rozvíjí. Zaměřuje se především na uplatnění komparativní metody při osvojování CJ2 a kognitivnost vyučovacího procesu. Čím kvalitnější jsou návyky a dovednosti z CJ1 (prvního cizího jazyka), tím snazší je jejich využití v CJ2. Didaktika druhého cizího jazyka musí trvale řešit trojúhelník vzájemných vztahů MJ → CJ 1 → CJ 2. Komparací francouzštiny a ruštiny se prokázalo, že styčnými místy těchto jazyků je především slovní zásoba a sociokulturní složka komunikativní kompetence, které jsou na širším teoretickém základě zpracovány. KLÍČOVÁ SLOVA mateřský jazyk, první cizí jazyk CJ 1, druhý cizí jazyk CJ 2, kladný přenos a interference mezi CJ 1 a CJ 2, slovní zásoba, sociokulturní kompetenceRussian as a Second Foreign Language on the Basis of French The didactics of the FL2 (second foreign language) is a new part of the didactics which is issued from the didactics of foreign languages. It is predominantly focused on the use of comparative method and on the cognition of the teaching process as the didactics of FL2 is based on the fact that students learning FL2 already have some experience with FL1 (first foreign language). In fact, the didactics of the FL2 should always be understood as triangle of mutual relations among ML (mother language) - FL1 - FL2. When comparing French and Russian, the interface of these languages is mainly constituted in the vocabulary and the socio-cultural part of the communicative competence. And thus teachers should be sensitive to the areas of the socio-cultural competence which students are familiar with and which they aren't. KEY WORDS (klíčová slova) mother language, first foreing language (FL1), second foreign language (FL2), positive and negative relations between FL1 and FL2, vocabulary, socio-cultural part of the communicative competence
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/45199