Název:
Hodnocení slovní zásoby dětí v rámci logopedické ambulance
Překlad názvu:
Lexicon evaluation of Children attending Speech Therapy Clinics
Autoři:
Černá, Martina ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce vychází ze skutečnosti, že v České republice neexistuje moderní standardizovaný test pro hodnocení úrovně slovní zásoby dětí. Předpokládá, že za daných podmínek se navzájem budou postupy a materiály aplikované v jednotlivých ambulancích více či méně lišit, a klade si za cíl danou situaci prostřednictvím rozhovorů s vybranými klinickými logopedy blíže charakterizovat. Teoretickými východisky práce je odborná literatura pojednávající o slovní zásobě a jejím významu pro hodnocení schopností dítěte, a to jak česká, tak zahraniční. Těžiště bakalářské práce spočívá v kvalitativním výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jakými postupy, případně za pomoci jakých materiálů se v rámci vybraných ambulancí klinické logopedie úroveň slovní zásoby dětí hodnotí. Výsledkem výzkumu bude nejen podrobný popis postupů, které se v rámci daných ambulancí k hodnocení slovní zásoby dětí využívají, ale také navržení konkrétních možností navázání na tuto práci. To by mohlo spočívat v zahájení procesu tvorby standardizovaného diagnostického materiálu umožňujícího objektivnější kvantifikaci dovedností dětí v lexikálně-sémantické oblasti. Klinická logopedie by tak získala nástroj, s jehož pomocí by mohla lépe srovnávat nejen výkony daného klienta v různých fázích logopedické péče, ale také různých skupin klientů,...This thesis deals with lexicon evaluation of children attending speech therapy clinics. Compared to other developed countries, there is no modern standardized vocabulary test in the Czech republic. We assume that under the given conditions, procedures and materials used in individual clinics are more or less different. The mail goal of the work lies in the description of the methods used in the selected clinics. In the theoretical chapters we summarize main theoretical knowledge on vocabulary presented in the literature, both Czech and foreign. The focus of the thesis lies in the qualitative research that was conducted in order to identify particular materials used to assess children's vocabulary and describe them in detail. Research results are not limited to the detailed description of these procedures, but also suggest concrete proposals for follow-up work. Such work should focus especially on beginning a process of creating of a standardized diagnostic material allowing more objective quantification of children's skills in the lexical-semantic field. Then clinical speech therapy would gain instrument through which could be better compared not only performance of particular client at various stages of speech therapy, but also different groups of clients between each other, which would clearly be...