Název:
Výchova k prevenci a zvládání traumatických situací při výkonu povolání
Překlad názvu:
Education for Prevention and Coping with Traumatic Situations in the Profession
Autoři:
Lindová, Markéta ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Výchova k prevenci a zvládání stresových situací při výkonu učitelské profese Abstrakt: Povolání učitele patří mezi pomáhající profese. Jeho základem je osobnost pedagoga. Učitelé se podílejí na růstu schopností budoucí generace a také na kultivaci předpokladů jedince pro společenský a pracovní život. Profese učitele je součástí celkové sociální struktury společnosti. Učitel je nositelem hodnot, vstupuje do většího počtu rolí současně. Vědomí velké zodpovědnosti a psychické nároky mohou vést ke stavům vnitřního napětí, k sociálně psychologickým obtížím, k prohlubujícím se psychickým krizovým stavům. Zvládání stresových situací lze ovlivnit specifickými dovednostmi, kterým je možné se naučit v rámci prevence dopadu stresu na osobnost učitele. V zájmu ochrany zdraví učitelů lze preventivními opatřeními předcházet rizikovým momentům a mírnit dopady zátěžových situací. Klíčová slova: Profese učitele, stresová situace, rizikové momenty, trauma jako důsledek dlouhotrvajícího stresu, možnosti prevence, ochrana zdraví.Education for preventing and managing stress in the performance of the teaching profession Abstract: Teaching profession is one of the helping professions. It is based on the teacherś personality. Teachers involved in the growth ability of the future generations and also to cultivate the conditions for social and professional life. The profession of teacher is part of the overall social structure. The teacher is a bearer of values, enter into multiple roles simultaneously. Consciousness of great responsibility and mental demands may lead to situations of internal tensions, the social psychological difficulties deepen psychological crisis situations. Coping with stressful situations can affect the specific skills which can be learned in the prevention of the impact of stress on the personality of the teacher. In order to protect the health of teachers of preventive measures can prevent risky moments and moderate the effects of stressful situations. Key words: Teaching profession, stress situation, risk moments, trauma as a result of a long-term stress, prevention possibilities, health protection.
Klíčová slova:
možnosti prevence; ochrana zdraví; profese učitele; rizikové momenty; stresová situace; traumatizace jako důsledek dlouhodobého stresu; health protection; prevention possibilties; risk moments; stress situation; teaching profession; trauma as a result of a long-term stress