Original title:
Pojem "diskurz" ve Foucaultově díle
Translated title:
The term "discourse" in Foucault's work
Authors:
Vácha, Ondřej ; Petříček, Miroslav (advisor) ; Ritter, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem bakalářské práce "Pojem 'diskurs' ve Foucaultově díle" je vypracování základních otázek spojených s Foucaultovou teorií diskursu. Táže se, zda projekt není sebe- vyvracející a jaké jsou hlavní cíle projektu. Analýza textu R.Rortyho "Foucault and epistemology" uvádí tázání po vztahu mezi klasickou epistemologickou tradicí a Foucaultovou archeologií. Pro vypracování této otázky práce analyzuje Foucaultův text nazvaný "Řád diskurzu", a především Foucaultovu Archeologii vědění. Závěrem je, že Foucaultova teorie ve svých základech umožňuje užívat pojmu "diskurs" v natolik širokém smyslu, že Foucault může pojmu využít pro založení úzkého propojení epistemologie a politické filosofie.The Bachelor Degree Thesis "The Term 'Discourse' in Foucault's work" focuses on elaboration of basic questions connected with Foucault's theory of discourses. It questions, whether the project is self-refuting or not and what are the main goals of the project. An analysis of R.Rorty's text "Foucault and epistemology" introduces the question what is the relation between classical epistemological tradition and Foucault's archaeology. For elaboration of this question the thesis analyses Foucault's text called "The Order of Discourse" and mainly "The Archaeology of knowledge". It concludes that Foucault's theory at it's roots enables to use the term "discourse" in such a wide significance, that Foucault can use the term as the base for a narrow interconnection of epistemology and political philosophy.
Keywords:
archaeology of knowledge; discourse; discursive formation; episteme; savoir; statement; archeologie vědění; diskurs; diskursivní formace; epistémé; savoir; výpověď
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/44111