Original title:
Budoucí rodiny v minulém čase. Strategie použití rodinného filmu v dokumentárních filmech
Translated title:
Future families in the past tense: strategies of using home movies in documentary films
Authors:
Rezková, Hana ; Hanáková, Petra (advisor) ; Svatoňová, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je vymezit základní strategie, jimiž je uchopen a zpracován materiál rodinného filmu v kompilačních dokumentárních filmech Pétera Forgácse, Jana Šikla a Marka Šulíka, a zároveň nastínit způsob, jakým tyto strategie ovlivňují a usměrňují možnosti sledovaných filmů komunikovat sledované historické období. Zdrojový materiál rodinného filmu bude práce uchopovat nejdříve v jeho původním rodinném kontextu jako produkt specifické mediální paměťové praxe, která zároveň určuje jeho rétoriku a estetiku. V druhé části se práce zaměří na dvě základní strategie využití rodinného filmu ve sledovaných dokumentech. Na strategii, která prostřednictvím rodinného filmu tematizuje a problematizuje možnosti historické reprezentace, a na strategii, která využívá režimu autenticity a silného afektivního potenciálu rodinného filmu k blokování aktivního diváckého modu.Synopsis This thesis aims to define the basic strategies used to tackle and process home movie footage in compilation documentary films by Péter Forgács, Jan Šikl and Marek Šulík. It also aims to outline how these strategies influence and regulate the ways the historical period in question is communicated in these films. The source material of the home movie will first be discussed in its original family context as the product of a specific media memory practice that at the same time determines the rhetoric and aesthetics of this material. In the second part, the thesis will focus on two basic strategies for the use of home movie footage in these films. While the first strategy uses home movies to thematize and problematize the possibilities of historical representation, the second one exploits the mode of authenticity and strong affective potential of the home movie to block out active viewer engagement.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43736