Original title:
Chemické vzdělávání na českých waldorfských školách a možnosti využití žákovského portfolia při výuce chemie
Translated title:
Chemistry education at Czech Waldorf Schools and possibilities of student portfolio work in chemistry teaching
Authors:
Ševčík, Ondřej ; Šmejkal, Petr (advisor) ; Mazáčová, Nataša (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá nejrůznějšími aspekty výuky chemie na waldorfských školách. Okrajově popisuje také některé obecné aspekty waldorfské pedagogiky. Je v ní podrobněji rozebrán učební plán waldorfské školy, a to zejména v kontextu chemického vyučování. Dále se práce zaměřuje na popis výuky na českých (zejména pražských) waldorfských školách, který je založen na osobní zkušenosti autora. Ve druhé části práce lze najít přehledně zpracovanou problematiku hodnocení klíčových kompetencí metodou portfoliové práce. Zejména v přílohách pak práce přináší řadu podnětů pro chemické vyučování na waldorfské (a případně i běžné) škole, které byly vesměs ověřeny v praxi. V přílohách jsou zahrnuty také ukázky portfoliové práce žáků a metodické komentáře k chemickému vyučování na středním stupni waldorfské školy.This diploma thesis is focused on aspects of education at Waldorf schools. It deals marginally with some general aspects of Waldorf pedagogy, on the other hand, the Waldorf school teaching plan, especially in chemistry teaching context is described and discussed in detail. Educational approaches and procedures at Czech Waldorf schools (especially Prague schools) are described and discussed, based on a personal experience. The second part of the thesis is focused on evaluation of key competences through the Waldorf portfolio work. Many inspirations to chemistry teaching on Waldorf schools (and common schools) are included, which are mostly verified in my praxis. Appendix includes examples of students portfolio works and methodical commentaries to chemistry teaching at Waldorf schools of secondary level.
Keywords:
chemistry education; comparison of education; key competences evaluation; portfolio work; Waldorf school; hodnocení klíčových kompetencí; portfoliová práce; srovnání výuky; výuka chemie; Waldorfská škola; úroveň výuky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43200