Název:
Počátky české a slovenské digitální narativity: historie textových počítačových her v Československu
Překlad názvu:
Origins of the Czech and Slovak Digital Narrativity: The History of Text Computer Games in Czechoslovakia
Autoři:
Šidlichovský, Pavel ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Connelly Kohutová, Radka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá popisem raného vývoje digitální narativity na území bývalého Československa v osmdesátých a na začátku devadesátých let 20. století. Tvorba a užívání textových adventure her v tomto období byly ovlivněny sociokulturním a ekonomickým prostředím východoevropského komunistického bloku a jeho následným přerodem v demokratický systém s tržním hospodářstvím. To s sebou přinášelo jedinečné přístupy ve vývoji a vlastním hraní počítačových her a vytvoření kulturního fenoménu digitálních textových her spjatých s kontextem té doby. Text podává stručný historický vývoj hraní digitálních her ve světě a celkovou situaci v informačních technologiích na území bývalého Československa včetně vybraných názorů přímých účastníků. V rámci práce jsou předloženy základní teoretické přístupy zkoumající žánr adventure her, obzvláště jejich narativní složku a principy intertextuality. Ty jsou pak popsány na příkladech konkrétní československé herní tvorby.The present diploma work describes the early development of digital narrative on the territory of the former Czechoslovakia in the 80's and at the beginning of the 90's of the 20th century. In that period, the text adventure game production and use were influenced by the socio-cultural and economic environment in the east-European Communist bloc, and by its following transformation into a democratic system with market economy. That brought about unique approaches to the computer game development and playing, and it also led to a formation of a cultural phenomenon of digital text games connected with the context of that time. The text deals with a brief historic development of digital game playing in the world, and a general situation in the information technologies on the territory of the former Czechoslovakia including direct participants' selected opinions. Within the framework of the present work, basic theoretical approaches have been presented, examining the adventure games genre, and especially their narrative part and the principles of intertextuality. The latter have been described using the examples of the respective Czechoslovak game production.
Klíčová slova:
intertextualita; kybertext; narativita; počítačové hry; textové hry; computer games; cybertext; interactive fiction; intertextuality; narrative; text games