Original title:
Vztah žáků k učení a poznání - váha a struktura intelektuálních a školních poznatků
Translated title:
Accounts of knowledge - the role and the structure of school and intelectual knowledge
Authors:
Kubín, Daniel ; Štech, Stanislav (advisor) ; Francová, Veronika (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Anotace: Od narození do teď jste se naučili mnoho věcí. Zamyslete se, které to jsou. Co byste se každý ještě chtěl? Tyto otázky zabývající se vztahem k poznání byly již po třetí, od roku 1992, kladeny žákům osmých tříd vybraných tří pražských škol. Tito žáci na základě námi položené otázky písemně zpracovali odpovědi libovolnou literární formou. Zpracovaný výsledek pro výzkum pak nazýváme poznatkové bilance. První, kdo tuto techniku použil, byl v roce 1992 Bernard Charlot. Ten touto technikou zkoumal vztah k poznání u žáků z odlišných sociálních vrstev. V České republice kvantitativní výzkum prostřednictvím poznatkových bilancí jako první provedla Pražská skupina školní etnografie v roce 1992. Identifikovala základní strukturu vztahu žáků k poznání a váhu učení, včetně školního v něm. Po deseti letech byl v roce 2002 výzkum replikován na stejných školách. Jeho výsledky, byly srovnány s deset let starými daty Předkládaná práce replikuje původní výzkum podruhé. Analyzovány byly poznatkové bilance 117 žáků ze tří základních škol v Praze 3. Využity byly metoda obsahové analýzy bilancí a statistické techniky zjišťování významnosti rozdílů mezi očekávanými a empirickými četnostmi výskytu položek v jednotlivých oblastech a kategoriích tvořících strukturu bilancí. Data umožňují zjistit vývoj struktury vztahu žáků k...Annotation: Since your birth you have learnt a number of facts. Recall them. What would you still like to learn? Three times since 1992 these questions dealing with attitude to cognition were put to students of the eight grade of three selected Prague schools; the students were asked to prepare written answers to the above questions using an arbitrary literary form. The result processed for investigation is called accounts of knowledge. The technique was first applied in 1992 by Bernard Charlot who used it to investigate attitude to cognition of students from various social classes. In 1992 the Prague Classroom Ethnography Group was the first to undertake a quantitative analysis using accounts of knowledge in the Czech Republic; it identified the fundamental structure of students' attitude to cognition and the role played therein by learning including school learning. In 2002 the research was repeated in the same schools as before. The submitted work repeated the original research. Accounts of knowledge of 117 students of three primary schools in urban district Prague 3 were investigated using the method of content analysis of balances and applying the statistical method to determine the significance of differences between the expected and empirical frequency of occurrence of items in individual areas and...
Keywords:
Accounts of knowledge; the role and the structure of school and intelectual knowledge; Vztah žáků k poznání; váha a struktura školních a intelektuálních poznatků
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43079