Original title:
Hovory o dospělosti
Translated title:
Talking about adulthood
Authors:
Caltová, Eliška ; Doubek, David (advisor) ; Chrz, Vladimír (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá rekonstrukcí významu životní zkušenosti u dospívajících dívek. Je k tomu využita metoda analýzy narativního rozhovoru. Jsou zpracovány i další funkce narativního rozhovoru v práci s dospívajícími. Výsledky práce shrnují funkce narativního rozhovoru jako metodu navázání důvěrného vztahu a jako nástroj poznání, sebepoznání a sebereflexe. V teoretické části je vymezen narativní přístup v psychologii a psychoterapie. Narativní přístup je nastíněn v souvislostech jeho vzniku a hlavních východisek. Psychoterapie je popsána jako léčebná metoda a je věnována pozornost terapeutickému vztahu v práci s dětmi a dospívajícími.This thesis concerns reconstruction of meaning of life experiences in adolescent girls. There is used method of analysis of narrative interview. There are processed other features of narrative interview in working with adolescents. The results are summarized functions of the narrative interview as a method of forming an intimate relationship and as a instrument of knowledge, self-knowledge and self-reflection. In the theoretical part are defined narrative approach in psychology and psychotherapy. Narrative approach is outlined in the context of its origin and the main bases. Psychotherapy is described as a healing method and attention is paid to therapeutic relationship in working with children and adolescents.
Keywords:
narrative approach; narrative interview; psychotherapy; therapeutic relationship; narativní přístup; narativní rozhovor; psychoterapie; terapeutický vztah
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43019