Original title:
Matky a otcové v komunikaci se školou
Translated title:
Mothers and fathers in the comunication with the school
Authors:
Čašková, Barbora ; Smetáčková, Irena (advisor) ; Viktorová, Ida (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce je zaměřena na komunikaci matek a otců se školou. V první části práce je teoretické pojednání o dosavadních zjištěních k možnostem komunikace, podobě vztahů a okolnostem, které vztahy rodičů se školou ovlivňují. Vedle toho práce předkládá modely kategorizující podoby vztahů a hodnocení optimální vazby mezi rodinou a školou. Vzhledem k tématu se práce zaměřuje také na gender, tedy na to, zda fakt, že vyučující a rodiče jsou ženami a muži, má vliv na podobu komunikace. Přestože výzkumy v oblasti komunikace se školou nejčastěji operují s pojmem rodiče, dominantní zastoupení zde mají ženy - matky. Text tedy ukazuje, v jakých případech komunikují otcové a jakým způsobem je to (především vyučujícími) vnímáno. Na teoretickou část navazuje prezentace vlastního empirického výzkumu prováděného jako případová studie na jedné pražské základní škole se zaměřením na komunikaci matek a otců, a to z pohledu jak rodičů, tak učitelů. Studie se zakládala především na výsledcích z dotazníků, které vyplnilo 15 vyučujících a 145 rodičů. Bylo sledováno několik oblastí komunikace, především četnost, prostředky a témata komunikace, její obecné hodnocení, situace značící konflikt, ve kterých je předpokládaná vyšší účast otců, a také názory na změnu komunikace při zapojení více mužů. Mimo to byly brány v úvahu i...The aim of this work is to describe communication between school and mothers and fathers. The first part of the work is a treatise about what has been so far found out about possibilities of communication, structures of relationships and circumstances affecting the relationships between parents and school. Besides that, the work shows models categorizing forms of relationships, and evaluation of optimal relations between school and parents. The work also focuses on gender, mainly on gender of parents, and its influence on forms of communication. Although studies focused on school communication usually use the term "parents" it is women - mothers who have dominant representation. This paper shows in which cases fathers communicate and how it is perceived (mainly by teachers). The theoretical part is followed by presentation of authors own empirical research. It is a case study focused on communication between mothers and fathers and school from the perspective of both parents and teachers. The study was carried out at a Prague grammar school and is based on processing questionnaires that were filled out by both teachers (15 forms) and parents (145 forms). In the study, several fields of communication are observed, mainly frequency, means and themes of communication, its general evaluation,...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/42888