Název:
Profesní vzdělávání pedagogických pracovníků v ČR - současnost a možnosti celoživotního vzdělávání se zaměřením na vybrané instituce
Překlad názvu:
Vocational education of pedagogical workers in Czech republic - contemporary situation and posibilities of lifelong learning oriented to representative organisations
Autoři:
Houšková, Helena ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Šerák, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] česky Práce je zaměřena na profesní vzdělávání pedagogických pracovníků z pohledu konceptu celoživotního učení. Všímá si úlohy a významu vysokých škol v kontextu modernizace obsahu pedagogické profese i její důležitosti z hlediska rozvoje celé společnosti. Pozornost je soustředěna na konkrétní aktivity realizace programů dalšího profesního vzdělávání pedagogických pracovníků v rámci dalšího vzdělávání na devíti pedagogických fakultách v České republice. Prostřednictvím komparace vzdělávacích programů a analýzy informačních zdrojů přináší zhodnocení plnění celoživotní funkce vysokých škol jako příspěvku rozvoje kompetencí společensky významné profesní skupiny i celé společnosti. Uvádí koncepce evropské vzdělávací politiky v oblasti odborné přípravy a rozvoje kompetencí učitelů a pracuje s komparativními přístupy k profesnímu vzdělání pedagogických pracovníků ve vybraných evropských zemích (Velká Británie, Německo, Finsko, Polsko). Na základě výsledků vnitřní analýzy a porovnávání s okolím uvádí příklady dobré praxe a doporučení ke zkvalitnění činnosti v oblasti dalšího vzdělávání. Klíčová slova: celoživotní učení, profesní vzdělávání, profesní vzdělávání pedagogických pracovníků, další vzdělávání pedagogických pracovníků, vysoké školy, evropská vzdělávací politika, benchmarkinganglicky The work is focused on professional training of teachers in terms of the concept of lifelong learning. Notes the role and importance of universities in the context of modernization of the content ofteaching profession and its importance for the development of the whole society. Attention is focused on the specific activity of the implementation of programs of continuing professional education of teachers in further education at nine faculties in the Czech Republic. Through comparison and analysis of educational programs, information resources brings lifelong appreciation of the performance features of high schools as a contribution to the development of socially relevant competence and professional groups throughout the company. Specifies the notion of a European educational policy in the field of training and competence development of teachers and works with comparative approaches to the professional education of teachers in selected European countries (Great Britain, Germany, Finland, Poland). Based on the results of internal analysis and comparison with the surroundings gives examples of good practice and recommendations for improvement activities in the field of further education. Keywords: lifelong learning, vocational education, teacher training, further education for teachers, high...
Klíčová slova:
benchmarking; celoživotní učení; další vzdělávání pedagogických pracovníků; evropská vzdělávací politika; profesní vzdělávání; profesní vzdělávání pedagogických pracovníků; vysoké školy; benchmarking; European education policy; further education for teachers; high school; lifelong learning; teacher training; vocational education