Název:
Učitel a jeho možnosti při tvorbě sebepojetí žáka
Překlad názvu:
Teachers and their possibilities of building pupils' self-realization
Autoři:
Kulková, Markéta ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Teoreticko-empirická diplomová práce "Učitel a jeho možnosti při tvorbě sebepojetí žáka" si klade za cíl zmapovat problematiku sebepojetí v kontextu školního prostředí. Zabývá se především sebepojetím žáka a možnostmi jeho utváření osobami působícími ve výchovně vzdělávacím procesu. Snaží se nalézt příčiny, které mohou být důvodem školní neúspěšnosti a neprospívání žáka. Následně nabízí možná řešení, jež mohou vést k formování žákovy osobnosti, k rozvoji jeho sebepojetí a kterých může učitel při vyučování využít. Cílem empirické části je v první řadě prozkoumat vzájemnou souvislost mezi sebepojetím žáka, učitelovým hodnocením úrovně (školního) sebepojetí žáka a prospěchem žáka. Klíčová slova: jáství, osobnost, sebepojetí, učitel, žák, školní úspěšnost a neúspěšnost, sebevědomí, sebehodnocení, pedagogicko-psychologická diagnostika, úroveň (školního) sebepojetí žáka, prospěchThis thesis entitled "Teachers and their possibilities of building pupils' self- realization" is both, theoretical and empirical. Its objective is to map the problems of pupils' self-realization in school environment. It pays close attention to the self-realization of pupils and the possibilities of its shaping by people participating on the educational process. The thesis attempts to define the likely causes of pupils' failure to succeed and do well at school. It also provides possible solutions which might help shape pupils' personality and build their self-realization. The solutions might be of great use to teachers in their classes. The objective of the empirical part in the first place is to analyze the connection between pupils' self- realization, teachers' assessment of pupils' self-realization and pupils' attainment. Key words: selfhood, personality, self-realization, teacher, pupil, school success and failure, self-esteem, self-assessment, pedagogical and psychological diagnostics, pupils' (school) self- realization level, attainment
Klíčová slova:
jáství; osobnost; pedagogicko-psychologická diagnostika; prospěch; sebehodnocení; sebepojetí; sebevědomí; učitel; úroveň (školního) sebepojetí žáka; školní úspěšnost a neúspěšnost; žák; attainment; pedagogical and psychological diagnostics; personality; pupil; pupils' (school) self-realization level; school success and failure; self-assessment; self-esteem; self-realization; selfhood; teacher