Název:
Nástroje a lidské bytosti: Svoboda a limity univerzálního darwinismu
Překlad názvu:
Instruments and human beings: Freedom and the limitation of Universal Darwinism
Autoři:
Houdek, Tomáš ; Novák, Aleš (vedoucí práce) ; Marek, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem práce je poukázat na možnosti svobody člověka ve vztahu k neodarwinistickému uchopení člověka, zejména pak ve vztahu k principu univerzálního darwinismu, který vytváří prostor pro představu "dvojí evoluce člověka" - evoluce genetické a evoluce memů (blízké biologickým a kulturním determinantám). Člověk je v těchto koncepcích představován jako "nástroj replikátorů". Práce však ukazuje svobodu jako nepopiratelnou dispozici člověka, která se může a nemusí u člověka projevovat. V souvislosti s dílem Kanta a Arendtové pak autor vymezuje svobodu jako pojem, jenž splývá s pojmem "lidství". To poskytuje možnost představit člověka jako bytost dvojí povahy: bytost "přirozenou", tedy determinovanou biologickými a kulturními vlivy, a bytost "lidskou", tedy svobodnou. Obě roviny (rovina "lidská" a rovina "přirozená") představují jisté trvale nedosažitelné hranice myšleného prostoru, v němž, a pouze v němž, se může pohybovat člověk jako lidská bytost. Slovní spojení "lidská přirozenost" tak dostává nový význam spojení dvou protikladů, které však odpovídají dvojímu založení člověka jako bytosti svobodné i determinované.The object of this essay is to point out the possibility and options of human freedom in relation to neo-darwinistic conception of human beings, especially in relation to the principle of universal Darwinism, which creates space for the concept of "dual human evolution" - evolution of genes and memes (corresponding with biological and cultural determinants). In this context, human is considered the "tool of replicators." The essay presents possible freedom of man as undeniable fact -evident or not, always present as possible way of acting. In connection with the work of Kant and Arendt, the author defines freedom as a concept, which coincides with the term "humanity". This provides an opportunity to present man as "twofold" being: "natural", determined by biological and cultural influences, and "human" in the context of freedom. This point of view allowes the definition of human nature. In this context, the phrase "human nature" is contradictio in adjecto. Human being is a being determined (by nature and culture) and free.