Original title:
Filosofie výchovy
Translated title:
Philosophy of education
Authors:
Řezník, Jan ; Hogenová, Anna (advisor) ; Blažková, Miloslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na filosofii výchovy. Autor práce čtenáře seznamuje s moderním chápáním výchovy a s Platónovým pojetím péče o duši. Tato bakalářská práce se skládá ze tří částí. V první části se nachází několik otázek, zabývajících se podstatou výchovy, duše, vědění atd. V druhé části je vyložena . Třetí část pojednává o autorově zkušenosti se školským systémem a univerzitou. Hlavním námětem této práce je porozumění světu a sobě samému, na základě Platónova chápání duše. V práci je popisována Platónova péče o duši na základě díla českého filosofa Jana Patočky. Autor této práce předkládá návrh, jak je možné využít péči o duši ve filosofii výchovy.This thesis focuses on the topic of philosophy of education. The author of the work demonstrates to the readers connection between modern education and Plato's concept of care of psyche. This treatise consists of three parts. In the first part, we can find a lot of matters inquiring the essence of education, psyche, knowledge etc. The second part is an interpretation of . The third part demonstrates writer's experience with educational system and university. The main motive, of this thesis is the understanding of the world and myself, based on Plato's understanding of the psyche. My treatise describe Plato's care of the psyche the based on teaching a Czech philosopher Jan Patočka. The author of this work submitted an inspiration of a potential use of care about psyche in the philosophy of education.
Keywords:
education; educational system; Jan Patočka; philosophy; Plato; scholar; university; ἀρετή; Ἐπιμέλεια τῆς ψυχῆς; filosofie; Jan Patočka; Platón; student; univerzita; výchova; školství; ἀρετή; Ἐπιμέλεια τῆς ψυχῆς
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41891