Original title:
Využití dramaterapie u jedince s mentálním postižením
Translated title:
Taring advantages of drama therapy in individuals
Authors:
Filipková, Žaneta ;
Valešová Malecová, Barbara (advisor) ;
Zemková, Jaroslava (referee)
Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze
Abstract:
[cze] [eng]
Bakalářská práce se zaobírá v první teoretické části mentální retardací, jejím vymezením, klasifikací a etiologií. Zdůrazňuje význam výchovy u dítěte s lehkým mentálním znevýhodněním v mladším školním věku, kterou lze uplatňovat ve formě terapeuticko- formativních intervencí. V druhé teoretické části se věnuje poznatkům z oboru dramaterapie spadající do terapeuticko-formativních přístupů, které jsou známy pod pojmem expresivní terapie. Poukazuje na možnosti aplikovatelnosti dramaterapeutických technik a cvičení v problematice týkající se dětí s lehkým mentálním znevýhodněním. Třetí část se zaměřuje na návrh dramaterapeutického programu pro děti s lehkou mentální retardací, jehož přínosem je rozvoj verbální a neverbální komunikace. Jedná se o prezentaci deseti lekcí dramaterapeutického programu zaměřeného na prevenci v oblasti komunikace.
The first part of the bachelor's thesis deals with the mental retardation, determination, classification and etiology. It is emphasising importance of the education of the child with light mental disability, which is possible to be used in form of the therapeutic-formative intervention. The second part of the bachelor's thesis deals with the area of drama therapy that describes the therapeutic-formative approach. It refers to possibilities of application of the drama therapeutic techniques and exercises in area of treatment of the children with mild mental disablement. The third part of the bachelor's thesis focuses on the proposal of the drama therapeutic programme, which main contribution is development of the verbal and nonverbal communication abilities. There is a presentation of ten lessons of the drama therapy programme with focus on the prevention of problems in the communication.
Keywords:
art therapy ;
communication abilities ;
development of the individual ;
drama ;
drama therapist ;
drama therapy ;
drama therapy lesson ;
drama therapy meeting ;
drama therapy process ;
education ;
expressive therapy ;
individual with mental disablement ;
mental disablement ;
mental retardation ;
music therapy ;
programme of the drama therapy ;
self - concept ;
self - evaluation ;
social education ;
socialization ;
speech disorder ;
techniques and exercises in drama therapy ;
drama ;
dramaterapeut ;
dramaterapeutická lekce ;
dramaterapeutické proces ;
dramaterapeutické setkání ;
dramaterapeutický program ;
dramaterapie ;
expresivní terapie ;
expresívní terapie ;
komunikační schopnosti ;
mentální postižení ;
mentální retardace ;
poruchy řeči ;
rozvoj jedince ;
sebehodnocení ;
sebepojetí ;
socializace ;
speciální pedagogika ;
techniky a cvičení v dramaterapii ;
výchova ;
člověk s mentálním znevýhodněním
Institution: Charles University Faculties (theses)
(
web )
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository.
Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41858
Permalink: http://www.nusl.cz/ntk/nusl-306158
The record appears in these collections: Universities and colleges > Public universities > Charles University > Charles University Faculties (theses) Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses