Original title:
Pedagogický projekt a jeho uplatnění při osobnostním a sociálním rozvoji dětí v mateřské škole
Translated title:
Educational project and its application in personality and social development of children in the pre primary school
Authors:
Leškaničová, Lenka ; Koťátková, Soňa (advisor) ; Opravilová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá dítětem v předškolním věku a zvláště možností podpořit jeho osobnostní a sociální rozvoj prostřednictvím pedagogického projektu v předškolním vzdělávání. V první, teoretické části, pojednává o socializačních procesech, které se rozšiřují nástupem dítěte do mateřské školy. V návaznosti na jejich význam v pedagogické praxi, ve vazbě na současné osobnostní pojetí práce v mateřské škole a komplexní integrovaný přístup v preprimárnímu vzdělávání, se zabývá výchovně vzdělávacími procesy v mateřské škole. Zvláště rozvádí možnosti přinášející pedagogické projektování. Ve druhé, praktické části, zkoumá v pedagogické realitě pomocí metody pozorování a dotazníku osobnostní projevy dětí v sociální interakci a jejich vzájemné vztahy. Především prověřuje přínos metody pedagogického projektování pro možnost intencionálního působení na osobnostní a sociální rozvoj dítěte v mateřské škole. KLÍČOVÁ SLOVA socializace, osobnost předškolního dítěte, mateřská škola, předškolní vzdělávání, osobnostní model předškolního vzdělávání, učitelka mateřské školy, pedagogický projektThe thesis is focused on a preschool-aged children and on possibilities of their personality and social development through the educational project in preschool education. The first, theoretical part, deals with the process of socialization which is broadly developing after the start of preschool education. It also presents pieces of information about educational process in pre-primary school related to the importance of the process of socialization in educational practice as well as in relation to contemporary personality approach and comprehensive integrated approach in preschool education. The main focus remains on the possibilities of educational projects in this area. The second, practical part, explores via observation and questionaire methods the personality expressions of children in social interaction and relationships between children. But first and foremost it verifies the benefits of educational projecting for the possibility of intentional work on personality and social development of children in pre-primary school. KEY WORDS socialization, personality of a preschool child, pre-primary school, preschool education, personality model of preschool education, pre-primary school teacher, educational project
Keywords:
educational project; personality model of preschool education; personality of a preschool child; pre-primary school; pre-primary school teacher; preschool education; socialization; mateřská škola; osobnost předškolního dítěte; osobnostní model předškolního vzdělávání; pedagogický projekt; předškolní vzdělávání; socializace; učitelka mateřské školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41745