Original title:
Čtení adolescentů se specifickými poruchami učení
Translated title:
Reading of adolescents with specific learning disabilities
Authors:
Břečková Chalupová, Eva ; Kucharská, Anna (advisor) ; Jošt, Jiří (referee) ; Morávková Krejčová, Lenka (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce je zaměřena na problematiku čtení u adolescentů se specifickými poruchami učení. V teoretické části práce popisuje základní teoretická východiska problematiky čtení, přístupu ke specifickým poruchám učení, specifika čtení a s ním souvisejících dovedností u adolescentů a dospělých osob. Výzkumná část práce zahrnuje analýzu a interpretaci dat získaných srovnáním výkonů ve čtení studentů se specifickými poruchami učení s výkony studentů intaktní populace. Hlavním cílem práce je odhalit základní charakteristiky čtení adolescentů se specifickými poruchami učení.The thesis investigates reading problems among adolescents with specific learning disabilities. The theoretical part of the paper outlines theoretical fundamentals of reading problems, different approaches to specific learning disabilities, reading particularities and reading related skills among adolescents and adults. The research part of the paper comprises the analysis and interpretation of data obtained via a comparison of the reading performance of students with specific disabilities and the performance of intact student population. The main goal of the thesis is to detect basic reading characteristics among adolescents with specific learning disabilities.
Keywords:
accuracy; adolescents with specific learning disabilities; attitude towards reading; comprehension; reading; reading rate; specific learning disabilities; adolescentní populace se specifickými poruchami učení; chybovost; porozumění; rychlost čtení; specifické poruchy učení; vztah ke čtení; čtení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41701