Název:
Plátno smíchu a vzpomínání. Kinematografie a post-socialistická paměť
Překlad názvu:
The Screen of Laughter and Remembering: Cinematography and Post-Socialist Memory
Autoři:
Hladík, Radim ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Kusá, Zuzana (oponent) ; Hanáková, Petra (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2011
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] THE SCREEN OF LAUGHTER AND REMEMBERING Collective Memory and Representations of State Socialism in Czech Cinematography This dissertation has very little to say about state socialism. Rather, it is a work about the memory of state socialism in the post-socialist Czech Republic, about the ways in which state socialism can be remembered in the present. From the perspective of collective memory, "it is not only the ancien regime that produced revolution, but in some respect the revolution produced the ancient regime, giving it a shape, a sense of closure" (Boym 2001, xvi). And there are indeed many, often conflicted modes of remembering this particular past. Françoise Mayer, for example, has identified several distinct types of remembering the "communism" in Czech society (Mayer, 2009). And her list is by no means exhaustive. At the centre of this treatise is the Czech post-socialist cinema. My dissertation thesis was prompted by the question of how cinematic representations bear on the collective memory of state socialism in the Czech Republic. . In the first chapter, I explore how cinema represents the past in comparison to historiography. In my work, it is evident that Czech cinema does not follow the epistemological criterion of referentiality that binds historians. A more important observation - and one...PLÁTNO SMÍCHU A ZAPOMNĚNÍ: kolektivní paměť a reprezentace státního socialismu v české kinematografii V disertační práci se zabývám otázkou, jak se kinematografické reprezentace vztahují ke kolektivní paměti státního socialismu v České republice, respektive v Československu. V práci řeším nejprve teoretický problém, zda-li je vhodné subžánr historických filmů studovat jako typ vědění odpovídající historii, nebo sociální paměti.Tvrdím, že důležitý není rozdíl v médiu reprezentace, ale ve způsobech utváření vědění o minulosti. Přestože mohou existovat "historiofotické", tedy historiografické filmy, běžnou produkci dlouhých hraných filmů je vhodné studovat jako sociologický problém z hlediska kolektivní paměti. Zatímco historie představuje druh vědění utvářených poměrně jednoznačně vymezenou sociální skupinou, kolektivní paměť vzniká b bezpočtu sociálních lokací. Nemožnost hovořit o obsahu určité paměti bez analýzy sociálních charakteristik skupiny, jež ji vytváří, vyžadovala, abych se zabýval českými filmaři pomocí teorie sociálních polí Pierra Bourdieuho. Tato perspektiva umožňuje sledovat konflikt mezi úsilím některých filmařů o uměleckou autonomii na straně jedné a politikou či ekonomikou na straně druhé. Jejich celkové postavení ve společnosti se pak symbolicky pozvedává díky statusu intelektuálů, který...
Klíčová slova:
dějiny; film; kinematografie; komunismus; paměť; socialismus; cinema; communism; film; history; memory; socialism