Original title:
Pes jako součást životních stylů prezentovaných médii
Translated title:
Dog as Part of Media-presented Live Styles
Authors:
Voldánová, Renata ; Jirák, Jan (advisor) ; Dorčáková, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním tématem práce je zobrazení psa jako součásti životních stylů prezentovaných českými médii, konkrétně třemi přílohami českých novinových deníků. První část práce je teoretická a je věnována především důležitým pojmům z oblasti médií (média, masová média, mediální konstrukce reality), dále definici životního stylu a vztahu médií k životnímu stylu. V teoretické části práce je také stručně nastíněna historie a současnost vztahu psa a člověka. V metodologické části práce autorka uvádí charakteristiku zvoleného výzkumného vzorku a elementární kvantitativní obsahové analýzy, která byla zvolena jako výzkumná metoda pro sledování mediálního obrazu psa jako součásti životního stylu. Praktická část práce je založena na popisu obsahu jednotlivých zobrazení psů v analyzovaných periodikách, v lifestylových přílohách celostátního novinového deníku Mladá fronta Dnes (magazín Ona Dnes), celostátního bulvárního deníku Blesk (Blesk magazín) a regionálního jihočeského deníku Písecký deník (Moje rodina) v roce 2010. Výsledkům analýzy včetně jejich grafického zpracování je věnována závěrečná část práce.The main topic of this thesis is to show the dog as part of the lifestyles presented by the Czech media. The first part is theoretical and is focused on the important terms related with media (media, mass media, media construction of reality), then the definition of lifestyle, the relationship between media and lifestyle and the relationship between dog and man in the pas and in the contemporary society are mentioned. In the methodological part the author presents characteristics of the selected research sample and elementary quantitative content analysis, which was chosen as a research method for monitoring the media image of a dog as part of the lifestyle. Practical part of this thesis is based on a description of each article or photography which showed dogs as part of the lifestyle. Analyzed media were lifestyle supplement of the nationwide daily newspaper Mladá fronta Dnes, the national tabloid Blesk and the South Bohemian regional daily newspaper Písecký deník in 2010. Results of the analysis are presented in the final part.
Keywords:
content analysis; dog; lifestlye daily newspaper supplements; lifestyle; mass media; media; media image; lifestylové přílohy deníků; masová média; mediální obraz; média; obsahová analýza; pes; životní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/40896