Original title:
Analýza financování veřejných vysokých škol v České republice- implementace změn
Translated title:
Analyses of public higher education funding in Czech Republic- implementation of changes
Authors:
Vašková, Alexandra ; Veselý, Arnošt (advisor) ; Vlk, Aleš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Analýza financování veřejných vysokých škol v České republice- implementace změn" pojednává o nastavení pravidel a zásad financování vysokých škol v České republice a rozebírá situaci ve financování po roce 2006. Práce nastiňuje pohled na rozpočet vysokých škol a jeho funkci objasněním fungování veřejných rozpočtů a objasňuje povahu vysokého školství jakožto smíšeného statku s externalitami. Financování vysokých škol je nástrojem v rukách státu, pomocí kterého dochází k ovlivňování vysokoškolské politiky. Pro pochopení současné situace práce využívá deskripci vývoje ve financování vysokých škol po roce 1989. Důležitým aspektem je i mezinárodní kontext, proto práce nahlíží do nastavení systému financování vysokých škol vybraných států a zjištěné poznatky zasazuje do širšího kontextu. Za pomocí výzkumného designu případové studie práce objasňuje vývoj ve financování po roce 2006 a formuluje implikaci pro veřejnou politiku.Diploma thesis "Analyses of public higher education funding in Czech Republic- implementation of changes" deals with setting the rules and principles of higher education institutions funding in Czech Republic and analyzes the situation in funding after year 2006. The thesis outlines its view on the universities budget and its function by clarifying the function of public budgets and it clarifies the constitution of higher education as a mixed good with externalities. Funding of higher institutions is a tool in the hands of the state, which helps to influence the higher education politics.For better understanding the current situation, the thesis is using the description of evolution in higher education funding after year 1989. Another important aspect is the international context, therefore , the thesis peeks into the setting up the system of higher education funding in chosen states and implements detected knowledge into the wider context. Using case study research design the thesis makes clear the evolution in funding after year 2006 and formulates the implication for public policy.
Keywords:
change; Educational policy; funding; higher education; public budget; reform; financování; reforma; veřejný rozpočet; vysoké školy; Vzdělávací politika; změna
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/40484