Název:
Doba temna? Aneb o tom, co dnes v Praze zahraničním turistům z komunismu ukazujeme, o čem jim vyprávíme a co si necháváme pro sebe.
Překlad názvu:
A dark period? Or what today we show to the foreign tourist from communism, what we tell them and what we leave for ourselves.
Autoři:
Zýková, Iva-Hedvika ; Abu Ghosh, Yasar (vedoucí práce) ; Slačálek, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá způsoby, jakými je v Praze dnes, tedy více než dvacet let po změně režimu, v rámci masového turismu zahraničním turistům prezentováno období komunismu. Je založena na terénním výzkumu, který probíhal v muzeu komunismu, během speciálně na komunismus zaměřených komentovaných prohlídek a, spíše doplňkově, v hospodě Propaganda a na formálních polostrukturovaných i neformálních rozhovorech s průvodci. Práce se zaměřuje zejména na odlišnosti v prezentaci daného tématu u různých generací průvodců, sleduje, jak jejich osobní, nebo naopak nepřímá či zprostředkovaná, zkušenost způsoby reference ovlivňuje. Zkoumá tedy komunismus nejenom jako marketingový produkt turismu, ale prostřednictvím konceptů sociální paměti se snaží poukázat na řadu rozdílných individuálních pamětí, vycházejících z každodenních zkušeností, které při prezentování komunismu doplňují oficiální, ustanovenou - nebo spíše ustanovující se - paměť. Rovněž se pokouší zaznamenat a reflektovat případné úpravy a přeměny sociální paměti a nastínit, čím mohly být motivovány. Klíčová slova: Masový turismus; komunismus; sociální paměť; identita; místa paměti.Annotation: The presented Diploma thesis deals with the ways in witch is today, more than twenty years after the "Velvet Revolution", communist period presented to foreing tourists in Prague and in the sector of mass tourism.. It is based on my field research that took place in the Museum of Communism, during the especially on communism oriented guided tours and but rather commplementary, in the Propaganda pub and also on the semi-structured formal and informal interviews with guides. The thesis focuses on the differences in the presentation of communism in different generations of guides, it monitors how their personal, or, conversely, indirect or mediated experience affects their references. My work is observes communism not only as marketing tourism product, but using the concepts of social memory I try to point to range of different individual memories based on everyday experiences. These small personal histories of everyday life complement established, or rather the one that is still being instituted. The thesis also monitors and reflets some possible adjustments and transformations of social memory and outline what could be the motivation for these changes. Keywords: Mass tourism; communism; social memory; identity; places of memory - "les lieux de mémoire".
Klíčová slova:
identita; komunismus; Masový turismus; místa paměti; sociální paměť; communism; identity; Mass tourism; places of memory - "les lieux de mémoire"; social memory