Název:
Inscenační historie Klímovy dramatiky v českých divadlech
Překlad názvu:
The place of Ladislav Klíma on the Czech stage
Autoři:
Kozubíková, Tereza ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Sarkissian, Alena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem práce je na základě dobových recenzí, článků, korespondence a deníkových zápisů chronologicky popsat inscenační historii Ladislava Klímy v českých divadlech. Práce se zabývá jak původními dramatickými texty, tak některými později zdramatizovanými beletristickými díly s důrazem na sedm inscenací od dvacátých let 20. století až po současnost: Matěj Poctivý, resp. Matějovo vidění (Stavovské a Národní divadlo, Studio Ypsilon, Divadlo v Dlouhé), Lidská tragikomedie (HaDivadlo, Stavovské divadlo) a Utrpení knížete Sternenhocha (Divadlo Komedie). Práce popisuje tvůrčí proces vzniku inscenací, jejich přijetí vedením divadla i herci, zkoumá proměny původního textu v souvislosti s poetikou daného divadla, sleduje různé režijní interpretace. Na základě studia pramenů se snaží zachytit také jejich kritickou reflexi i divácké ohlasy. Práce obsahuje jako přílohu rozhovor s režisérem dvou Klímových inscenací Arnoštem Goldflamem a také soupis dohledaných inscenací. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The aim of the thesis is to describe chronologically the history of Ladislav Klima's inscenation in the Czech theaters based on historical reviews, articles, correspondence and diaries. This work deals with the original dramatic texts, as well as with some later dramtized literary works, with the emphasis on seven inscenations from the 1920s to the present day, Matěj Poctivý, Matějovo vidění (Stavovské a Národní divadlo, Studio Ypsilon, Divadlo v Dlouhé), Lidská tragikomedie (HaDivadlo, Stavovské divadlo) and Utrpení knížete Sternenhocha (Divadlo Komedie). The thesis describes the creative process of production of inscenations, their acceptance by the theater supervisors and actors, explores the transformation of the original text in relation to the poetics of the theater, follows different interpretations of directors. Based on the study of sources it also tries to capture their audience feedback and critical reflections. The work includes in the attachment an interview with the director of two Klima's inscenations Arnošt Goldflam and a list of researched inscenations . Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
Divadlo v Dlouhé; filozofické drama; HaDivadlo; inscenační historie; Ladislav Klíma; Národní divadlo; Stavovské divadlo; Studio Ypsilon; Divadlo v Dlouhé; HaDivadlo; history of inscenation; Ladislav Klima; Národní divadlo; philosophical plays; Stavovské divadlo; Studio Ypsilon